Bumsen 1
En riktig semester! Efter många års resande på mo
torcykel i Europa och andra platser, tillsammans med mina kompisar, ville jag prova på något nytt. Genom andra personer hade jag hört att Tomas Ericsons resor (annons i Bumsen) var välarrangerade och höll hög standard. När jag studerade hans hemsida och såg bilder från tidigare resor i Colorado blev jag jättesugen på att åka dit. Väl medveten om att det krävs rätt mycket planering för att en resa skall bli lyckad, kändes det denna gång rätt att ta en ”genväg” och slippa allt förberedande arbete. På Ericsons hemsida kunde jag även se programmet samt en hel del bilder, jag var förberedd på vad jag skulle vara med om. När jag nu kommit hem kan jag säga att resan med råge uppfyllde alla mina förväntningar. När jag ringde upp Tomas blev jag än mer övertygad om allt det arbete han lägger ner för att hitta rätt vägar, sevärdheter och boende. Innan jag åkte iväg berättade Tomas att han var noga med att grupperna inte skulle bli för stora. I mitt fall blev vi sex personer som träffades på Arlanda för resan till Denver. Från början skulle vi vara åtta men två killar hade fått förhinder. Genom att vi inte var fler blev sammanhållningen bra och gruppen delades inte upp i flera. Alla måltider intogs gemensamt, på kvällarna blev det en och annan pilsner och många glada skratt. Den som såg till att alla trivdes och att allt fungerade på ett förträffligt sätt var vår eminente reseledare Lars af Silén. Lars hade kört turen två gånger tidigare och var väl påläst. Hans glada humör och humor gjorde att stämningen var hög under hela resan. Under de drygt 300 milen körde han inte fel en enda gång. Inte illa med tanke på en krånglande navigator. Utan den planering Tomas och hans gäng genomfört hade vi säkert inte fått uppleva allt det som nu ”dukades” upp. Förutom gamla cowboystäder och guldgrävarbyar fick vi köra hoj på de mest fantastiska vägar jag någonsin kört på. Härliga kurvor som gjorde att man fick in rytmen och man slapp de hårnålskurvor som gör att man ibland måste ner på ettan. Här kunde man köra motorcykel ända upp till 4 300 meters höjd. Även på denna höga höjd var vägstandarden utmärkt. Hit borde våra beslutfattare åka för att lära sig hur vägar skall byggas och underhållas. Nu vet jag att nästa resa går till Argentina och Chile i februari nästa år. Med tanke på det fina upplägget och det arbete jag vet är nerlagt för att resenärerna skall få ut så mycket som möjligt av resan, är det självklart att jag är sugen på att följa med. Kjell Berglund och Veine Oskarsson som var med i Colorado har anmält sig till denna resa och det är inte utan att man är litet avundsjuk. Många klubbmedlemmar är till åren komna och det gäller att passa på så länge man kan och har lust. Snart sitter vi i gungstol med alla minnen och då gäller det att man inte har skjutit upp allt för många av sina drömmar. Packning: under min resa hade jag BMW:s Air Flow-ställ som fungerade fantastiskt trots drygt +30° på dagarna. Till skillnad från Tomas Ericsons ”packlista” tog jag inte med några gamla t-tröjor och kalsonger. Dessa hade jag slängt tidigare och tog i stället enbart med mig underkläder av funktionstyg som andas. Tag istället med en påse tvättmedel Y3/ dag så har man alltid rena underkläder. Det gäller att packa sina inneväskor hemma så att man inte tar med sig för mycket. Man slipper då överviktsavgift och resan blir trevligare. Kan jag inte ta med mig allt från hojen när jag parkerar motorcykeln för kvällen, utan måste gå tillbaka, har jag förmodligen tagit med mig för mycket kläder. Tomas har tagit fram en väska på hjul som fungerar bra på långresor där man flyger och hyr hoj på plats. I väskan får man ner både inneväskor, ställ, stövlar och hjälm. BMW säljer även en sådan väska, den är litet större och självklart dyrare. Kostnad: resan kostade 41 000 kr inklusive flyg tur och retur mellan Stockholm och Denver. Vidare ingick hojhyra, försäkring samt alla hotell. Det vi betalade själva var bensin, som var billig (halva priset), samt dryck och mat. Hojarna vi hyrde var enbart BMW, i vårt gäng endast R 1200 RT samt R 1200 GS. Hojarna var i gott skick med bra däck och bromsbelägg. En riktig semester! Ett stort TACK till reseledaren Lars af Silén och mina medresenärer Kjell Berglund, Uppsala (packningsexpert), Veine Oskarsson, Linköping, Rolf Hansson, Kävlinge, samt gotlänningen Christer Söderström. Även ett stort tack till Tomas Ericsson för hans fina upplägg. Thomas Selldén ML 2652195 Från vänster i bild: Christer Söderström, Rolf Nilsson, Kjell Berglund, Thomas Selldén, Veine Oskarsson och Lars af Sillén. 32 BUMSEN 4– 2011