Bumsen 1
Vattenbuffeln är på G Tyska Motorrads omslag på n
r 18/11 ser du här bredvid och där visar de paparazzifotografens fångst nämligen den nya vätskekylda BMWboxerns GS-modell under testkörning. Med utgångspunkt från dessa bilder och förmodligen annan information kommer de fram till att den nya boxern förblir tvåcylindrig men att cylindervolymen förmodligen ökar till 1250cc. Ett antaget effektutag för en GS bör ligga runt 130 hk men motorn borde vara konstruerad för uttag över 150 hk, vikten anges till 230 kg och då förutsätter vi körklar vikt. Som synes så matas bränslet in uppifrån och avgaserna ut nedåt. Man har också skiftat på kardanen och ljuddämparens position. Bakramen skall vara bultad och inte som nu svetsad, kopplingen ligger i oljebad, instrumenteringen ligger åt K 1600-hållet i utseende och då kan man också tänka sig i informationsutbud. Bromsarnas liknar de på S 1000 RR. Självklart uppgraderas alla elektroniska hjälpmedel till de bästa av vad BMW nu har att erbjuda på samtliga modeller. Naturligtvis skall vattenbuffel-GS:en även i fortsättningen vara oslagbar. Om ett år vet vi. BUMSEN 4 – 2011 33