Bumsen 1
Den sista lagliga färden? BUMSEN REDAKTIONEN Chef
redaktör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se UTGIVNING 2011 Nummer 1 - mars Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 5/11 - vecka 44 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Denna Bumsen trycks i ca 5.500 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. TRYCK TRYCK TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. 2005 erhöll jag en märklig skriftlig förfrågan från dåvarande Vägverket. De upplyste mig nämligen om att jag önskade helförsäkra en av mina motorcyklar men att denna både var obesiktigad och avställd. Min skriftliga motfråga blev naturligtvis att det inte är förbjudet att helförsäkra en obesiktigad och avställ mc och att jag dessutom hade alla mina veteranmotorcyklar helförsäkrade då detta inte kostade mer än att ha dem garageförsäkrade. Det jag dock reagerade på var inte att den aktuella mc:n var obesiktigad, det var jag fullt medveten om enär den då varit garagerad i c:a tio år, däremot på att de påstod att den var avställd, vilket inget av mina fordon är eller då skulle vara. När jag bad om en förklaring till hur, när och av vem mc:n ställdes av fick jag uppgiften att det skett redan 1999 och detta via Vägverkets automatiska tjänst Bilsvar. Till detta krävdes det då en telefon med tonval, vilket jag inte ägde. Vem hade då ställt av min hoj? Vad vet jag, förmodligen genom något tekniskt fel hos Vägverket. Detta skulle naturligtvis aldrig medges. Avslutade korrespondensen med att de omedelbart skulle se till att min mc blev påställd och hänvisade till ett tänkt scenario då jag kunde ha brukat mc:n i den fulla tron att den var påställd. Vem skulle ha trott mig om farbror blå då stoppat mig? Detta var just vad som hände i våras och det visade sig att motorcykeln fortfarande var avställd. Någon dryg vecka före färden hade jag gjort i ordning hojen och även besiktigat den och då jag var fullt övertygad om att allt annat var i sin ordning körde jag på i vanlig ordning. Nu har Tingsrättsdomen kommit och naturligtvis gick jag förlorande även ur den striden. Varför skulle någon tro på min version i förhållande till myndighetens? Sedan denna händelse har jag dock haft många trevliga turer i sommar och på bilden ovan ser du hur Thomas, min kompis sedan 35 år, och jag tar vår första gemensamma mc-tur på 15 år. Vi avnjöt en medhavd fika i Sigtuna. En annan av mina bekanta råkade faktiskt ut för samma sak vad jag vet gällande oavsiktligt avställt fordon. Gäller det även din hoj? Kan vara värt att kolla upp, du vill väl köra lagligt? HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR BUMSEN NR 4 – 2011 4 7 8 Gran Canaria BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD BMW R 1200 GS med Öhlins-ESA Foto: Öhlins NÄSTA NUMMER manusstopp vecka 44 - utgivning december BUMSEN 4 – 2011 3 10 12 18 20 26 42 48 50 Ordförande har ordet Distriksinformation Nya medlemmar Öhlin-ESA Offroadteknik ML-profil ”Glas-Harry” Årsträff med möte Pan-American Highway Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden