Svensk Vattenkraft 1
digheten. Tyvärr hoppade Vattenmyndigheten av pil
otprojektet och många frågor till Vattenmyndigheten är obesvarade. Varför Vattenmyndigheten inte ville fortsätta medverka har vi inte fått någon förklaring till, men vi antar att det beror på att man vill vara en självständig myndighet där ingen ska lägga sig i eller ha besvärliga frågor om vad man gör. Det har noterats att det inom VMF bara finns kompetens inom biologi och miljöjuridik. Ingen praktisk erfarenhet inom småskalig vattenkraft. Småskalig vattenkraft är ett mycket specifikt område med sina speciella förutsättningar och det har funnits en misstänksamhet om huruvida pilotprojektet verkligen skulle kunna få rätt förutsättningar. Eftersom ingen praktisk erfarenhet finns är risken uppenbar att man från fondens sida inte ser alla fel och brister som finns i HaV:s vägledningar och inte kan göra egna rimlighetsavvägningar. VMF äger och driver pilotprojektet och har därigenom det avgörande inflytandet över hur det drivs. Viktiga frågor har utelämnats och det har inte funnits resurser för verksamhetsutövare att föra in frågorna. Inom pilotprojektet genomförde de båda länsstyrelserna fältbesök vid kraftverken i Tidan tillsammans med två representanter för verksamhetsutövarperspektivet. Det var mycket positivt med den stora kunskap och det positiva engagemang båda länsstyrelserna ställde till förfogande för att lösa de saker som diskuterades. Så ska en god samverkan bedrivas för att skapa förtroende. Vad som också uppfattas som positivt är att det verkar som att de båda länsstyrelserna fått stort förtroende för den praktiska kunskap som representanterna för verksamhetsutövarperspektivet har. Förhållandet visar att en god samverkan inte bara är möjlig utan också fungerar. Sedan är det givetvis en graverande sak att länsstyrelserna i efterhand framförde förslag på rivning av ett antal kraftverk. Det förefaller vara så att samverkan fungerar bra när det gäller praktiska åtgärder, men kärvar när det gäller byråkrati och juridik. Ett allmänt gott tips till myndigheterna blir att de ska tänka igenom om konsekvenserna av det som de gör verkligen kan vara i överensstämmelse den politiska avsikten. Till exempel, är den politiska avsikten att få till avsänkningar av dammar vid kraftverk? Konflikten är ett faktum om myndigheter försöker driva fram vad som för verksamhetsutövaren är absurditeter. Det är inte bra för myndigheters anseende om de agerar på ett sätt så att riksdagsledamöter var eller varannan vecka ska behöva stå i riksdagen och interpellera bara för enskilda tjänstemän vill få igenom vad som är deras egen uppfattning i stället för vad som är de politiska avsikterna och besluten. Mats Haglund & Lars-Åke Carlsson, medverkande verksamhetsutövare i pilotprojektet Karthagens kraftverk i ån Tidan vid Korsberga, byggt 1942. Kraftverket har av Länsstyrelsens kulturenhet tillmätts ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Anledningen är att kraftverket är mycket välbevarat i sitt originalutförande och tidstypisk representant för de småskaliga vattenkraftverk som byggdes vid denna tid, samt särskilt viktigt är den vattenspegel som dammen ger uppströms kraftverket. Kraftverket har en NOHAB Kaplanturbin med direktkopplad ASEA synkrongenerator. El-effekten är 290 kW. Foto: Mats Haglund. SVENSK VATTENKRAFT #4 2020 9