Svensk Vattenkraft 1
Blir Karlshammars nya fiskväg bättre än den gamla
? Nyligen besökte jag Karlshammars kraftstation i Emån för att titta på den nyanlagda fiskvägen, ett mångmiljonprojekt som jag skall berätta lite om nedan, men först lite om kraftverket. Sedan kraftverket i Emsfors revs ut för tio år sen är Karlshammar det nedersta kraftverket i Emån. Där fanns en Francisturbin från 1916 på 340 KVA som nu har rivits ut för att ge plats åt fiskvägen, och en Kaplanturbin på 640 kVA som nu är avställd men kommer att tas i drift. Kraftstationen byggdes för att ge kraft åt pappersbruket Emsfors som ligger knappt två kilometer nedströms. Någon gång på 80-talet såldes stationen vid Karlshammar till en privatperson som år 2018 sålde den till Södra. Främsta anledningen till att Södra köpte stationen var nog inte kraftproduktionen utan att få kontroll på vattentillgången till sin massatillverkning vid bruket i Mönsterås. Kravet på att anlägga den nya fiskvägen fanns redan på den tidigare ägaren och övertogs av Södra som utförde byggnationen av fiskvägen. Anläggningen har en ny vattendom från 2015 med villkor för en faunapassage. Turbinintaget skall förses med låglutande fingaller och flyktväg som mynnar ut i omlöpet. Vid Karlshammar har det åtminstone sen 30-talet funnits en väl fungerande laxtrappa, en teknisk fiskväg i betong, men den ansågs nu inte tillräckligt bra för att tillgodose hela den biologiska mångfaldens behov. De nedre delarna av Emån är ju vida kända för sitt laxfiske, så därför ansåg man väl att det var mycket viktigt att anlägga en autostradaliknande fiskväg. Men av egen erfarenhet vet jag att den gamla fiskvägen fungerade bra, åtminstone för laxfiskar, det fanns en räknare så man kunde se hur många laxar som passerade på sin vandring uppströms och jag minns att det under flera år passerade över tusen laxar årligen. Detta trots att det vid Emsfors en bit nedströms också fanns ett kraftverk. Den nya fiskvägen, som har designats av Emåförbundet, är en kombination av omlöp och inlöp, ca 250 meter lång och skillnaden i höjdled mellan vattenytorna uppströms och nedströms är ungefär 3,5 meter och då blir lutningen 1,4 %. Från nedströmssidan sett börjar fiskvägen i den utrivna Francisturbinens sump. Bredden varierar mellan ca 5 till 15 meter och den passerar under landsvägen i plåttrumma. Flödet som går i omlöpet varierar med flödet i Emån men den minsta mängden som måste gå i fiskvägen är 1,5 m3/s och ska kunna klara uppemot 5 m3/s. Mycket bättre än så här kan nog inte en faunapassage bli men så har det kostat också, den officiella kostnaden lär ligga på 18 miljoner, men vad den verkliga slutsumman blev vet jag inte. Man pratar om passerbarhet vid fiskvägar, det kan vara 60 %, det kan vara 90 %, den här fiskvägen tror jag har 100 procentig passerbarhet. Den framlidne ryttmästaren Gustav Ulfsparre som bedrev laxfiske på Ems herrgård, där Emån mynnar ut i Östersjön, hade nog gett denna fiskväg fem guldstjärnor. Fotografi av en informationstavla som visar fiskvägen och är ett fotomontage. Vattnet rinner mot betraktaren. 18 SVENSK VATTENKRAFT #1 2021 Fiskvägen sedd från kraftstationen, vattnet rinner mot betraktaren. Till höger i bilden syns Emåns huvudfåra, stiger nivån skall vattnet rinna över betongkanten och in i fiskvägen.