Svensk Vattenkraft 1
riksdagen om att riva vägen, för att återställa f
jällområdets ”ekologiska status”. Ritsem Kraftverk är också en dörr i bergväggen omgiven av fjällbjörkar. Min plan var att köra upp till Sitasjaure som utgör damm, men där satt ännu en av Vattenfalls grindar. Nåväl, jag var där med buss 1974, så det klarar sig. Det finns ju dessutom gränser för hur långt man vill åka på dåliga vägar. Kraftverket har en Francismaskin med 304 MW vid 173 m fallhöjd. Det är uppenbart ett aggregat för effektkörning, då utbyggnaden är fem ggr medelvattenföringen. På måndagsmorgonen tog jag väg E45 Akkats. Foto: Christer Abrahamsson installerade med total effekt 157 MW vid 46 m fallhöjd. Nästa är Ligga Kraftverk i Stora Lule Älv, med 327 MW Kaplanaggregat och 40 m fallhöjd. Från början fanns tre aggregat och ett fjärde är nybyggt för att öka effekten. TURAB levererade två små Francisaggregat med 2x500 kW på 91 m fallhöjd till Rimojokk strax bortom Ligga, 1986. Vägen dit var stängd, med bom, så dit kunde jag inte åka. Så är jag framme i Harsprånget från 1952, Sveriges största vattenkraftverk, med 107 m fallhöjd. När jag var där 1974 kunde vi komma in och se tre st 110 MW Francisaggregat. Sedan installerades ett fjärde 110 MW aggregat och slutligen ett femte på 450 MW. Produktionen ökades obetydligt, syftet med Luleälvens effektutbyggnad är att kunna ta ut extra vatten ur Suorvamagasinet för att möta effekbrist, när ett stort kärnkraftsblock löser ut. Effekten är alltså ökad från 320 MW till 871 MW. 4:an är inrymd i den gamla kraftstationen medan 5:an har eget intag och är nersprängd i berget. Herman Lindquist var produktchef på NOHAB när 5:an ”Den gigantiske Gerhard” planerades. Löphjulet är 6,9 m i diameter och tudelat. Vikten är 190 ton. Harsprånget har högst effekt, men Stornorrfors med 600 MW effekt producerar mer. Nästa kraftverk är Porjus, som byggdes först 1910-1915, med 56 m fallhöjd. Det byggdes ett nytt Porjus uppströms som blev klart 1975. Det har två stora Francisaggregat, likadana som Harsprångets G5. 6 SVENSK VATTENKRAFT #1 2021 Fallhöjden är nu 60 m och effekten 465 MW. Under pandemisommaren 2020 tog Vattenfall tillfället att slopa sin guidade kraftverksvisning, så allt var tyvärr stängt. Nu fortsätter vi och väljer ”Vägen västerut” förbi Luspebryggan längs Stora Lulevatten och stannar i Stora Sjöfallets turistanläggning. Efter lunch och tankning kommer jag till Vietas Kraftverk. Det får sitt vatten antingen från Suorvamagasinet, som är en fördämning i Stora Lulevatten strax uppströms, eller från sjön Satihaure bakom bergsmassivet. Allt är insprängt i berget så man ser bara en port. Jag har varit därinne två gånger tidigare, så det kunde jag tåla. Effekten är 325 MW vid 83 m fallhöjd. Vägen fram till Ritsem (byggt 1971-1978), som är det sista kraftverket, skulle vara dålig sa man på hotellet i Jokkmokk. Men att den var så till den grad dålig, hade jag inte trott. Asfalten, som lades på 1970-talet, är så dålig att min hastighet pendlade mellan 30 och 50 km/tim de sex-sju milen fram till Ritsem. Fjällen var snöklädda i mitten av juli. Man kan se Akka, 1628 m.ö.h. i bakgrunden. Gabriel Romanus (fp) har motionerat i och 374 för att, via Älvsbyn, komma till Piteå. Jag missade Älvsbyn där brödfabriken brann strax efteråt. Däremot kunde jag besöka Storforsen och se allt vatten som spills bort utan någon koldioxidminskande kraftproduktion. Fallhöjden är 82 m och medelvattenföringen 250 m3/s. Det skulle bli ett kraftverk med 246 MW installerad effekt. I Niagara visar man fallen på dagen och stänger av dem kl 22:00 och samlar vatten, i magasin, så att man kan köra dygnet runt med kraftverken. När jag kom ner till Piteå kunde jag se på skyltarna att det var 47 mil kvar till Sundsvall, som var målet för dagen. Det var bara att nöta på i lite ostadigt väder. 2/1 vägarna gör att man måste köra om lastbilarna, där det går, och aldrig stanna för då får man köra om dem igen. På tisdagen körde jag neröver via Gävle, Sandviken, Karlskoga och Askersund. Kom hem till Sävsjö frampå kvällen, med 341 mil mer på mätaren. Dagen efter blev det inte så mycket MC-körning. Lagom är bäst. Christer Abrahamsson, styrelseledamot SVAF, vattenkraftingenjör Vietas. Foto: Christer Abrahamsson