Svensk Vattenkraft 1
med nationellt höga kulturvärden ha fått ett form
ellt skydd • minst 50 nationellt värdefulla vattenanknutna övriga kulturhistoriska lämningar som är yngre än år 1850 ha skyddats genom att de har förklarats som fornlämning enligt kulturmiljölagen • minst 150 utpekade större sjö- och/ eller vattendragsmiljöer (minst 20 hektar vardera) med höga naturvärden ha skyddats formellt, varav minst fem i varje län • åtminstone 100 utpekade mindre sjö- och/ eller vattendragsmiljöer (mindre än 20 hektar vardera) med höga naturvärden ha skyddats formellt, varav minst två i varje län. SVAF har självklart inget att invända mot att värdefulla vattenanknutna miljöer skyddas. Den starka kritik som ändå framförs i vårt remissvar handlar främst om vad HaV tiger om i sitt förslag. Till en början undviker man i stort sett att diskutera den konflikt som ofta finns mellan olika intressen av att använda vattnet och myndigheternas roll. Det är ju väl känt att HaV och den övriga vattenförvaltningen driver natur/vattenmiljöaspekterna på bekostnad av ett stort antal andra samhällsintressen inklusive kulturvärdena. I klartext handlar det om utrivning av dammar och kraftverk och därmed demolering av kulturvärdena och att övriga samhällsintressen också får stryka på foten. Det allt överskuggande hotet mot vattenanknutna kultur- och naturmiljöer under de kommande 20 åren är omprövningen av tillstånden för vattenkraftverk och regleringsdammar, ca 2100 respektive 1400 objekt. Trots att EU:s vattendirektiv inte kräver utrivning utan tvärtom tillhandahåller mekanismer för avvägning mellan olika samhällsintressen (kraftigt modifierat vatten respektive mindre strängt kvalitetskrav) och trots att riksdag och regering beslutat att dessa möjligheter ska utnyttjas fullt ut, fortsätter vattenförvaltningens olika myndigheter att driva sina utrivningsagendor. Regeringsuppdragen till HaV om översyn av föreskrifter och vägledningar har inte lett till den kursomläggning som politiken vill se. Vattenmyndigheterna kör sitt eget lopp och lever inte ens upp till vad HaV föreskriver och vägleder till. Länsstyrelserna agerar rätt olika men i grunden ser de flesta utrivning som målet. Ulla Sandborgh leder framtagandet av en ny nationell vattenstrategi Redan i januari 2020 fick generaldirektör Ulla Sandborgh i uppdrag att samordna arbetet med näringslivets vattenhushållning. Som en del i det fortsatta arbetet leder nu Ulla Sandborgh framtagandet av en nationell vattenstrategi för att främja effektiv och hållbar vattenhushållning. I arbetet med strategin ingår vattenkraften men även annan industriell användning av vatten. Detta inkluderar nya industriprocesser av särskild betydelse för energiomställningen som framställning av vätgas för stålproduktion och elektriska drivmedel. Strategin ska bland annat omfatta näringslivets vattenanvändning och möjligheter till teknisk utveckling av vatteneffektiva processer, behovet av vatten för att bevara och skydda ekosystemet samt gynna ekosystemtjänster, regelverk som reglerar vattenanvändning, och dess tillämpning samt användning och tillgång till data för uppföljning. Regeringen understryker behovet av samverkan mellan aktörer på vattenområdet, med hänvisning till att det krävs en helhetssyn och en gemensam bild över såväl vattenresurser som behov av lagstiftning och tillämpning av lagstiftning. Näringsdepartementet ansvarar för uppdraget vilket är intressant att notera eftersom vattenmiljöfrågor ligger inom MiljödeparÖversyn av regelverket för nätavgifter för mindre produktionsanläggningar I början av februari hölls ett webbmöte mellan SVAF och Energimarknadsinspektionen med anledning av myndighetens översyn av regelverket för nätavgifter för mindre produktionsanläggningar. Uppdraget ska redovisas till infrastrukturdepartementet senast den 31 mars 2021. SVAF framhöll nyttan med den småskaliga vattenkraften och underströk vikten SVENSK VATTENKRAFT #1 2021 33 tementets sakområde. Det innebär att perspektivet genom uppdraget breddas till en syn på vattnet som resurs för samhället som helhet. Vilket inte minst är viktigt inför de förestående omprövningarna av vattenkraften. Thomas Sandberg Att i ett läge när upp till 3500 vattenanknutna kultur- och naturmiljöer är hotade komma med ett förslag till nationell strategi för skydd av sådana miljöer och inte med ett ord beröra det hot som svävar över dem, är ofattbart. Vad är ett skydd av 75 objekt med höga kulturvärden och 300 objekt med höga naturvärden värt när samtidigt tio gånger så många objekt är hotade, de flesta av dem med månghundraåriga kultur- och naturvärden. SVAF avstyrker däför den föreslagna strategin. De närmaste åren måste i stället allt arbete inriktas på att vrida vattenförvaltningen rätt så att det stora hotet mot vattenanknutna kulturvärden och oftast också naturvärden liksom andra samhällsintressen kan avvärjas. Görs inte detta står vi inför en medveten, systematisk och brutal demolering av månghundraåriga kultur- och naturmiljöer i vattenlandskapet samtidigt som andra samhällsintressen fullständigt nonchaleras. Thomas Sandberg