Svensk Vattenkraft 1
ningsutredningen i slutet av 2019 men har inte le
tt till några åtgärder från regeringen. Länsstyrelserna måste organiseras om så att man kan leva upp till sitt tvärsektoriella uppdrag. Förutom specialistenheter som beredskap, energi, kultur, miljö m m) måste man ha en andra dimension med enheter för sakområden som mark, skog, vatten m m. Inom näringslivet är det vanligt med en flerdimensionell organisation för att få med flera kompetenser i hanteringen av olika frågor. De stora felen med dagens vattenförvaltning är dels att vattenfrågorna hanteras enbart av miljömyndigheter trots att det finns så många intressen av att använda vatten, dels att dessa myndigheter domineras av anställda besatta av att till varje pris riva ut dammar och kraftverk. Det brådskar att genomföra vattenförvaltningsutredningens förslag att riksdag och regering måste utöva en mycket starkare politisk styrning. Thomas Sandberg, ordförande SVAF Detta nummers innehåll är både... omfångsrikare och bredare än någon tidigare utgåva. Från Ålakusten i söder till Luleälven i norr. Från en nygammal fiskväg till hur vi kan förbereda oss inför omprövningarna. Från en rad remissvar till hur vi kan förebygga skador. Mycket handlar som vanligt om myndigheterna och hur de tar varje tillfälle att försöka riva ut dammar och kraftverk. Det senaste är vattenmyndigheternas samrådsunderlag från 1 mars. I stället för att följa de politiska besluten att EU-rättens möjligheter till kraftigt modifierat vatten och mindre strängt kvalitetskrav ska användas "fullt ut" så minskar man antalet KMV-klassade vattenförekomster och säger inget om mindre strängt kvalitetskrav. Detta ingår i den strategi där myndigheterna steg för steg förvränger vad EU-rätten säger, allt i syfte att underlätta utrivning. Det börjar med att Havs- och vattenmyndigheten kommer med föreskrifter, vägledningar och andra styrdokument som blundar för de vattenkraftpositiva inslagen i vattendirektivet och i stället gör en så restriktiv tolkning som tänkas kan. Detta kryddar man med en medvetet (?) felaktig bild av vad de mindre kraftverken betyder för elförsörjningen och en rad andra samhällsintressen Nästa steg är att vattenmyndigheterna gör en för vattenkraften så negativ tolkning av HaV:s dokument som tänkas kan och fyller på med medveten (?) okunnighet om de mindre kraftverkens betydelse för många grundläggande samhällsintressen. Länsstyrelserna är sedan springpojkar som ska ta fram underlag som bekräftar de "sanningar" som redan fastslagits. Och politikerna kan eller vill inte se detta, den politiska styrningen är alldeles otillräcklig. Både Rune Hallgrens genomgång av vattenmyndigheternas samrådsunderlag och min egen ledare fortsätter vår kritiska granskning av myndigheterna. Vi har under åren varit så kritiska att myndigheterna ser oss som ett arbetsmiljöproblem, läs mer i Gunder Holms inlägg. Men så länge myndigheterna gör allt vad de kan för att hota våra verksamheter, allt i strid med både EUoch svensk rätt och svenska politiska beslut, kommer vi fortsätta att kritisera detta. Det är den nuvarande vattenförvaltningen som ska läggas ner! Till slut något positivt, att det som vanligt är många som bidragit med artiklar. Men det kan bli ännu bättre! Jag vet att det i våra egna led finns många som har intressanta och/eller viktiga saker att berätta. Det kan handla om smarta sätt att värma luckor, "samkörning" med solceller, fungerande fiskvägar, tråkiga myndigheter, kraftverkshistoria/er, bra samarbeten med samhällsoch andra föreningar. Hör av er med idéer, om det behövs kan vi hjälpas åt att få fason på texten. Och kom gärna med förslag på helt andra ämnen och externa författare vi kan kontakta. Thomas Sandberg, ordförande SVAF Arbetsmiljöproblem? Att anlägga en fiskväg görs för att undanröja ett miljöproblem, men det finns andra miljöproblem också, arbetsmiljöproblem. I samband med förberedelserna av miljöanpassningen av vattenkraften har ett arbetsmiljöproblem uppstått på en av de deltagande myndigheterna, en del av personalen känner sig illa till mods när representanter för kraftverksföreningarna försöker förmå myndigheterna att rätta sig efter de politiska besluten och den politiska viljan. Det går 4 SVENSK VATTENKRAFT #1 2021 inte att tvivla på att en hel del tjänstemän vid myndigheterna vill ha bort den småskaliga vattenkraften, fast myndighetscheferna säger motsatsen. Ska man tro på vad vissa handläggare skriver på sociala medier (Youtube är en bra kanal där man kan få ta del av Älvräddares och statliga handläggares innersta tankar), har även kraftverksägarna anledning att känna sig illa till mods, väldigt illa. Som kraftverksägare måste man kämpa för sin lagliga rätt och inte som ett menlöst lamm låta sig ledas fram till offeraltaret. I den situationen kan tonaliteten bli hög, men det måste tjänstemännen som själva är orsak till det uppkomna läget tåla. Som man bäddar får man ligga heter det ju! Tjänstemannaansvaret måste återinföras, jobbar handläggarna för sina egna intressen måste det få konsekvenser för dem. Gunder Holm, sekreterare Smålands Vattenkraftförening