Bumsen 1
TEXT & FOTO CARL-GUSTAV ARVIDSSON ML 2650532 Vad
är detta, har aldrig sett en sådan förr, vad cool , får jag ta några kort? Så låter det ofta när man stannar någonstans, men jag börjar vänja mig, i april fyller min Scorpion tio år. Vad är då detta? Historien började 1992 då Mark Grinnall, som byggt hobbybilar ett antal år, tog kontakt med Steve Harper. Steve är en välkänd formgivare som bl.a. arbetat för Volvo med deras 850-modeller. Han ombads skissa på en trehjulig bil som skulle vara tvåsitsig och ha goda prestanda. Resultatet blev då att man valde BMW:s K 100-motor och drivlina, vilket passade utmärkt med tanke på utrymme och kylning. Runt detta konstruerades en fackverksram av fyrkantsrör och runda rör på vilken plastkarossens mittsektion sattes fast. Ett holländskt företag gjorde hållfasthetsberäkningar och belastningsprov på ramen, vilket gjorde att man � ck den godkänd av TUV i Tyskland samt i en del andra länder. Många komponenter kommer från vanliga bilar och motorcyklar för hålla nere kostnaden. Första gången jag kom i kontakt med en Scorpion var på BMW-Europaclubtreffen i München 1995 där jag tog en bild på den. Tyckte väl som alla andra att den såg häftig ut och sedan föll den i glömska. Sommaren -98 började jag fundera på vad jag skulle hitta på att göra till vintern i stället för att bara putsa på min K1100 RS. En sån där trehjulig bil som jag såg i München vore nog ett kul projekt, tänkte jag. Men hur får man tag i det? När jag hittat 22 BUMSEN 1 – 2009 kortet som jag tog, och med hjälp av lupp och förstoringsglas kunde jag läsa Grinnall i nosen. När jag sökte på nätet så � ck jag direkt upp hemsidan till förtaget. Någon månad senare hade jag tagit mig ut på landsbygden söder om Birmingham, för att göra den första provkörningen. Jag blev såld direkt, trots högerstyrning och småvägar, det var en hisnande upplevelse att sitta och se hur framhjulen strök vägkanterna. Det blev beställning direkt. Tillverkningen sker i ett ombyggt lantbruk som tillhört Marks far en gång i tiden. Trots de enkla lokalerna måste man säga att detaljerna håller hög standard, det märkte jag sedan när allt skulle sättas samman, mycket bra passform. Leverans av byggsatsen bestämdes till december månad. Under mellantiden skedde en del kontakter med Vägverket och Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation,(SFRO). Eftersom jag fått en diger lunta med underlag med mig hem från England, bedömdes det möjligt att registrera den som trehjulig motorcykel. Nu började också sökandet efter de aktuella BMW-delarna som behövdes för bygget. Dessa kan givetvis också ingå i satsen, antingen som begagnade eller nya, men då blir det Så här ser det ut under skalet.