Bumsen 1
För ett par år sedan gjorde Smålandsposten ett st
ort reportage om Carl-Gustavs � na Grinnall-bygge med en BMW K 1100-motor med tillhörande drivlina. ett annat pris. Det som krävs är hela drivlinan, instrumenthus och kylarpaketet. Efter en del sökande lyckades jag hitta en nästan komplett K1100 RS-96 hos BMW i München. Cykeln var endast lätt krockskadad och saknade endast framhjul och ramnummer, med bara 1400 mil på mätaren. Det blev en snabbresa till München med jobbets Golf Caddy en fredagskväll för att lasta den på lördagen och sedan hemåt igen. Väl hemma så började nedmonteringen av cykeln och kontroll av delarna som jag skulle ha kvar, det överblivna lyckades jag senare sälja. Växellådan skulle också plockas av för att montera en vassare lamell enligt rekommendation från Grinnall. De främre motorfästena behövde borras upp för att passa gummiupphängningarna till hela paketet. Vid Lucia var så dags att köra till England med en lånad VWpickup och hämta hela byggsatsen. Allt fanns färdigt där för leverans i en mängd paket och lådor som lastades på bilen. På hemvägen passerade jag SFRO:s ombud i Skåne för en besiktning av byggsatsen och anmälan av bygget. Inga problem med detta, så det var bara att fortsätta hem och börja med det roliga. Jag började med att tillverka en ställning på hjul för att kunna arbeta i rätt höjd och under bilen. Mittsektionen levereras fastsatt på det blästrade och pulverlackerade ramverket, vilket underlättar mycket. Sedan börjar man med framhjulsupphängningarna, fjädring och krängningshämmare samt kylarmontage. En annan byggare i England hade gjort en byggbeskrivning, som jag � ck en kopia på. Detta var till stor hjälp, samt att jag tog många bilder av tillverkningen vid mitt första besök hos Grinnall. Något som sparade mycket tankearbete var att kabelhärvan levereras färdig att bara hängas upp och anslutas på olika ställen. Efter motormontage var dags att sätta dit tanken. Denna omsluter motorn på båda sidor och framför, vilket gör att man inte kommer åt tändstift och ventiler för kontroll. Bränslesystemet skiljer sig en del från motorcykeln. Tanken som rymmer 28 liter är försedd med en matartank som alltid hålls fylld med en egen pump. Därifrån får högtryckspumpen sitt bränsle innan det går till insprutningen. Vid låg tanknivå kan annars bränslet hamna i ena sidan av tanken i långa kurvor pga. centrifugalkraften. Då skulle inte högtryckspumpen få något bränsle och motorn skulle då stanna. I början av april var då dags för roll out som man säger i � ygbranschen. Vid första provkörningen hemma i samhället kom en polisbil i fatt mig. Dom var mest intresserade av vad det var för något, men tyckte också att en registreringsskylt inte skulle vara så dumt. Lovade naturligtvis att detta inte skulle hända igen. Därefter var åter dags att besöka SFRO i Skåne med bilen lastad på ett bilsläp. Han gjorde en provkörning med upprepade bromsprov med hjälp av en retardometer, samt allmän syn av bygget. Efter det � ck jag papper på godkännandet att ta med till Bilprovningen. Där avstannade all verksamhet när jag körde in i hallen. Naturligtvis skulle ju chefen göra denna registreringsbesiktning med en hägrande provkörning. Han kunde heller inte hitta något att anmärka på, så det blev ett BUMSEN 1 – 2009 23