Bumsen 1
Kylan är egentligen den enda skillnaden mellan at
t köra på vintern i förhållande till sommarkörningen. Jag är nu inne på min tredje vintersäsong och har skaffat mig en del erfarenhet som jag tänker dela med mig av. TEXT & FOTO MATZ ZINGMARK ML 2659334 F ör att klara de problem kylan ställer till med så måste vi vidta olika åtgärder. Det första man tänker på är halkan och här �nns det bara en lösning, dubbdäck. Eftersom jag vill köra på riktiga vintervägar med is eller packad snö så har jag valt grovmönstrade däck med limmade rallydubb som har 8 mm utstick. Man får betala ca 4.000 kr för en sådan uppsättning däck. Problemet med att ha så stort utstick är att motorcykeln förlorar mycket av väghållningen på asfalt men man får ett otroligt väggrepp på is och packad snö. Kommer man däremot ut på lössnö (oplogade vägar) så har dubben ingen större inverkan utan då får man förlita sig till däckmönstret. Bensinförbrukningen ökar med 1,0-1,5 dl/mil med vinterdäcken monterade på min F 650 GS. Detta kan till viss del bero på att det är roligare att gasa på is och snö men största delen beror på större rullmotstånd. BMW har inga rekommendationer utöver vad som står i instruktionsböckerna för respektive modell och det är tyvärr inte mycket att komma med. Stark värme är det man oftare arbetar med i testerna, än stark kyla. Därför får man tänka till lite själv. Tänk på är att dämpa kylningen på motorn. När det blir för kallt brukar jag sätta för kylaren med aluminiumfolie så att motorn får komma upp till rätt arbetstemperatur. Det är dock viktigt att göra detta med lite �ness så att inte motorn överhettas. Oljan bör också ha en viskositet som klarar vintertemperaturer men detta �nns dock att läsa om i instruktionsboken, om inte kolla med Castrol. Mörkret är inte något större problem när snön kommit, men det är ändå ganska skönt att ha bra sikt. Det originalmonterade lyset är inte riktigt vad man önskar sig. Därför har jag monterat två små extraljus och detta förbättrar sikten avsevärt. RUSTA FÖR VINTERKÖRNING 44 BUMSEN 1 – 2009