Bumsen 1
blankt protokoll. Nu var det bara att vänta på sk
ylt och betala skatt och bli en laglydig medborgare. Nu är det nästan 10 år sedan och dags att blicka tillbaka vad som hände sedan. Bilen har nu rullat 4000 mil och vånansvär problemfritt. för kylarbyte mil och jag måste � äkten måste framnog säga att den har gått förvånansvärt problemfritt. Ett framhjulslager � ck bytas efter ett par år, kylarbyte därför att äkten vandrat framåt och orsakat en liten läcka. vandrat framåt och orsakat en liten läcka. Sedan har jag gjort en del egna modi� eringar. Monterat en GIVI-box ovanpå bagageluckan, en spoiler i nosen samt bytt avgassystem till ett lättare och mulligare med lite välbekanta Det är olja. ljud. Förra sommaren började den o-ringen bakom svänghjulet att läcka förhållandevis lätt att ta av växellådan jämfört med K1100:an, och samdigt passade jag på att byta till lamell. Racelamellen som jag av typen av och på, jobbig i stadstra� k med andra ord. Årets vinterpyssel blir att byta bromsok fram till dubbelkolvsok i aluminium i stället för de tunga FORD-oken samt svetsa en mycket liten läcka på bensintanken. tien originalhade innan var mer Hur är då en Grinnall Scorpion att köra då? Det är en hårt fjädrad och mycket direktstyrd bil som kräver lite mer än att köra en vanlig bil. På våra spåriga vägar kan den kännas lite kursostabil och är det Eftersom vakt. ten ostört vatblött måste man vara på sin bakhjulet går i tenplanar det mycket lätt. Men på � na vägar trivs den � nt, inga problem att hänga med i 130-140 på Autobahn. 0 till 100 gör den på ca 6 sekunder och nästan 200 i toppfart. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på behagliga 0,6 l/mil. Däremot kräver avsaknaden av backväxel för nära framförvarande i köer och så vidare. krutpaket. en del planering, frihjulning bakåt, inte bakåt, inte varande i köer och så vidare. Numera kan man få den anpassad för den nya tvärmonterade fyran och då blir det ett riktigt krutpaket. Man gör också en hjulig variant med en vässad Audi-motor samt en dell trikes. Gå gärna in på grinnallcars.com och kolla de olika fordonen. Audi-motor samt en de trikes. Gå Till sist: En K 1100-motor går inte mer än 25 meter på diesel. Det provade jag i somras vid en stressad resa till jobbet. Bara att tömma ut och köra till rätt pump och se glad ut. anpassad för den nya tvärmonterade gör också en fyrvat24 BUMSEN 1 – 2009