Bumsen 1
Hans Björkman har kört motorcykel i mer än ett ha
lvt sekel men väldigt långt upp i vuxen ålder hade han ännu inte släpp trehjulingsstadiet, av den enkla anledningen att han tävlade � itigt som burkslav. Det här verkade vara så intressant att Bumsen-redaktionen bad honom skriva några rader om sitt rika motorcykelliv. Varsågod Hans, pennan är din. Som för så många andra började det med mopeder vid 15års ålder. Lite fuskande gjordes med en gammal JAWA på förortens lokala ”skrammelpark”, dvs ett sorts skrotupplag anlagt av dåvarande gatukontoret. Platsen var Årsta söder om Stockholm. ”Brottet” bör väl vara preskriberat vid det här laget. AV HANS BJÖRKMAN ML 2650882 allt springa svalnat, igång hojen och åka hem igen. var 1959. 1961 sålde jag PUCH:en till förmån för en BMW R50 av 1955 års modell, en fd. polishoj. Via några Tre mopeder avverkades innan det var dags för första mc: n, en PUCH 175 SVS – 54. Mina kompisar på gatan som var ett par år yngre än mig, tittade avundsjukt på hur jag kunde ta mig längre bort än på mopedtiden. Eftersom förgasarinställningen på ovan nämnda hoj var ytterst känslig var äventyrskvoten ungefär densamma som på de längre turerna med mopederna. Motorn var ju en encylindrig dubbelkolvmotor, dvs två vevstakar satt lagrade vid samma storända. Fördelen var att man hade en spolcylinder och en avgascylinder. Förbränningsrummet var gemensamt för bägge loppen. Den bakre cylindern var det stora bekymret eftersom den satt bakom den varma avgascylindern. Ett steg fel i munstycksval och det ”nöp” nästan direkt, men PUCH:en gjorde ändå god tjänst under det år jag körde den. En liten malör inträffade utanför dåvarande knutte� ket Tallis intill Karlbergs Slott i Stockholm. På hemväg från Solna skulle jag passera Tallis och det gick ju inte att åka in där med en 175:a så avsikten var att passera stället. Klart att det ”nöp” precis utanför � ket, vilket orsakade en viss munterhet bland Triumph- och BSA-åkare där. Det blev till att pausa tills 26 BUMSEN 1 – 2009 andra BMW-åkare, bl.a � ck Bosse Rindar, jag klart för mig att motorn behövde en genomgång. Vevhuset försågs med nya lager. Topparna skulle nog klara sig ett år till. Nu kunde det riktiga äventyret börja. A6370 försågs med en Meiertank med kromade sidor, inköpt hos Rindars. Jag har för mig att priset var 800 spänn. tillförlitligheten Eftersom var helt annorlunda än den gamla PUCH:en blev turerna längre. En av dessa gjordes till Malmö, där VM-� nalen i Speedway gick för bordat race. Efteråt bar det iväg till VM-racet Kristianstad där. dåvarande för Mitt sällskap Siv, var lite i tidsnöd så vi såg bara en del av träningen innan vi var tvungna att lämna Kristianstad. Vi hann dock se och höra MV: n med Gary Hooking i sadeln och Ernst Degner på MZ:an under träningarna. Racet blev väl mest känt för Ernst Degners avhopp till väst under pågående race. Han tog också MZ: ans hemligheter med sig sin nya arbetsgivare som var Suzuki. Året därpå blev han världsmästare i 50-kubiks klassen. Med en R 69 S tog Bosse Rindar och jag segern i SM-tävlingen och Riksmästerskapet på Knutstorp 1966. Fotograf okänd. första gången utanför England. Det blev en klang och jubelfest med tre svenskar på pallen efter fullÅret Hans Björkman – Mitt till Bosse t.v. och jag vann vår premiärtävling och SMpremiärtävlingen 1965, på dåvarande sport� ygfältet Skarpnäck. Fotograf okänd.