Bumsen 1
Är RS = Rennsport? Sidovagnscykeln är en R 69 och
lasten består av en BMW RS. TEXT & FOTO RALF LARSSON, ML 2650879 och Dipl. ”Besserwisser” När R 100 RS visades 1976, hade BMW ytterligare en bokstav i modellbeteckningen. 1978 blev det � er kombinationer, så nu fanns det R 100 S, T, RS och RT. Sedan kom TN (polis), CS och SRS (US-modell). De tidigare beteckningarna var bara S. Detta var nu inget problem för BMW-åkare. Vid frågan, ”vad har du för cykel?”, blev svaret: –Jag har en 69 S eller daytona R 90. I det senare fallet syftade man på en daytona orange R 90 S. Men R 100-serien gav andra svar. Jag har en RT eller ofta en ”rennsport” och då åktes det på en R 100 RS. Höjdaren var vid ett veteranjippo för några år sedan där ägaren sade att cykeln var en pärlemovit jubileumsrennsport. I en del mc-tidningar benämndes R 100 RS för Road Sport och RT för Road Touring. BMW använde säkert en lämplig beteckning som passade för cykelns användningssätt. Vad bokstavskombinationerna stod för visste BMW-åkaren eller vilken hoj som avsågs. Jag har sett i gamla broschyrer, både svenska och tyska, och den enda modell som namngivits är R 100 CS och då som Classic Sport. Detta borde inte vara något problem, men jag tycker det är fel när någon använder rennsport på en standardhoj eller att det � nns någon koppling till rennsport, vilket det inte gör. Det var vanligare förr men förekom nyligen i Bumsen. Om man nu går tillbaks i tiden och undersöker felkänslan se40 BUMSEN 1 – 2009 1938 � ck R5 SS plungerfjädring och blev R51 SS, som tillverkades i 20 exemplar. 1939 trimmades den till högre effekt och blev R51 RS och de 17 tillverkade cyklarna såldes till privatförare. Efter kriget kom tävlingsverksamheten först igång med cyklarna från 1930-talet, men 1954 kom en ny racer, BMW RS 54, som tillverkades i 24 exemplar och såldes till meriterade förare. En mindre serie av R 51/3S tillverkades som sixdaysutförande. BMW kallade sina fabriksracers för Werkrennmaskiner och typbeteckning: Typ 255 kompressorcykel Typ 251 förgasaranpassad Typ 255 Typ 256 Köningswelleboxer (RS54) De vanligaste böckerna om BMW är på engelska. Mick Walker har författat många mc-böcker. I hans bok ”BMW racing history” beskriver han hela BMW:s racinghistoria på ett mycket utförligt och seriöst sätt, iallafall som jag ser det. Men Mick Walker följer den engelska författartraditionen och rör tyvärr dan 30 år, ja då får man faktiskt börja på 1920-talet. Då släppte BMW R 37 S. R 37 S användes som tävlingshoj för bana och orientering/tillförlitlighet. I början av 1930-talet startades en tävlingsverksamhet. Många av standardcyklarna � ck efter ett besök på verkstaden ett S t.ex. R 37 S, R 47 S o.s.v. 1937 kom R5:an och då började modellbeteckningseländet. BMW använde R5-ans ram, med en kompressormatad motor, men det gjordes även en R5 SS baserad på standardhojen.