Bumsen 1
Kolla batteriet. Det ska vara friskt (kolla vattn
et) och fulladdat om motorcykeln ska starta lätt ute i kylan. Ett fulladdat batteri fryser inte. Underhållsladda därför batteriet. Sedan har vi problemet med att själva hålla värmen. Kortare turer är inget problem men när man åker 14-15 mil i 20 graders kyla så ställs det högre krav på utrustningen. Om vi börjar nedifrån så funderade jag mycket på hur jag skulle kunna förena värme med de skydd jag ville ha. Skoterskor är varma men klumpiga och har inga skydd när man jämför med mc-stövlar. Därför monterade jag in ”handtagsvärmare” eller rättare sagt folien med värmeslingorna i mina sommarstövlar. På sportaffären hittade jag �na sulor och under dem limmade jag fast folien. Kablarna drar jag upp genom byxorna och ansluter dem till MC-batteriet via en säkring. I början hade jag 15w i varje stövel men då brände jag mig vid -5 grader så nu har jag seriekopplat dessa och får då 7,5w och då får jag en lagom värme ner till ca 20 minusgrader. Klädseln i övrigt är som alltid �erskiktsprincipen och inga bommullsplagg. Aldrig bomull! Ej heller på sommaren. Det ska vara värmen från kroppen och funktionsmaterial som transporterar fukten ut genom kläderna och Gore-Tex. Ofta kör folk med bomullsstrumpor och klagar sedan på att Gore-Tex stövlarna inte är täta. I verkligheten är det bomulls strumporna som är boven för de binder vattnet till sig. Ull är bäst eller syntet material. Det �nns många ställ att välja på. BMW har allt från kallingar till yttersta skalet i sin förarutrustning. Kolla Comfort Shell, som jag själv funderar på att köpa. Det är ett underbart ställ som med rätt underkläder anpassar sig efter yttertemperaturen och efter din temperatur. Membranet tätnar vid kyla och regn samt öppnar upp sig vid värme för bättre andning. Unikt bland mc-kläder. Tror BMW är ensamma om detta membran och det är alltså inte frågan om Gore-Tex. Det kan vara skönt att slå på värmen i sadeln när det är kallt men då �nns risken att värmen trycker in fukten mot kroppen och då kommer fukten att kyla. Än värre blir det om det kommer snö/vatten på sadeln. Jag använder därför ingen konstlad värme utifrån utan en extradyna ”Air Hawk” som är luftfylld. Detta innebär att jag inte behöver värma upp en stor massa varje gång jag sätter mig ner på sadeln. Dessutom kan jag köra långt utan att få ont i ändan. Tänk på att de skydd man bör ha när man kör mc, såsom knäskydd, ryggskydd mm, värmer men kan också förhindra fukten att komma bort från kroppen. Händerna är en utsatt kroppsdel som behöver hjälp för att klara sig. Handtagsholkar är ett bra komplement till handskar. Dessa träs över reglagen och med handtagsvärmare är det inga problem. Problemet är dock att man inte ser reglagen. Därför har jag valt att ha dubbla handskar. Även detta går bra men det blir lite klumpigare. Sist men inte minst huvudet. Denna del är en av de mest utsatta delarna på kroppen. Dels för att den är beklädd med väldigt lite muskler som kan alstra värme och att man måste ha vissa delar fria för andning mm. Hjälm är ett måste men hur gör man med sikten? Många lösningar �nns på detta problem. Några har dubbla visir eller så har man olika beläggningar. Ingen av dessa kan garantera att de klarar imma i alla lägen. Det �nns tillverkare som laborerar med elslingor i visiret men hur detta fungerar vet jag inte. Jag har dock valt en beprövad metod BUMSEN 1 – 2009 45 Den luftfyllda kudden från Air Hawk är ett utmärkt sätt att hålla sin egen bakdel varm och go. Nedan: Rallydubb med 8 mm utstick ger ett härligt grepp. crosshjälm, vindtät hjälmhuva och crossglasögon med dubbla glas. Har tejpat för lufthålen på över och undersidan på glasögonen samt all ventilation på hjälmen. Jag har också en ansiktsmask för att styra bort vinden. Glasögonen får väldigt sällan någon imma och detta på grund av att utandningsluften inte får tillträde till glasytorna. Till detta har jag BMW:s halsvärmare. Hoppas att dessa tips kan få dig att prova på vinterkörningens underbara värld. Här ser ni hur enkelt man kan konstuera sina egna elektriska sulor. Folien från handtagsvärmaren monterade jag på ett par sulor från sportaffären.