Bumsen 1
tes i arkoffset och innehöll därför 16 sidor och
kom från tryckeriet klart med omslag och inlagor samt häftat. Klipp och klistrametoden fanns dock kvar för att få fram elektrostensiler innan trycket. I min enfald trodde jag att detta var det sista numret av Bumsen jag producerade, men det var andra som inte tyckte likadant �ck jag erfara. I upplagan fanns teknisk information om K 100:ans drivenhet compact drive system samt en gammal Rindars annons på sista sidan med rubriken ”Högeffekt utan övervikt”. skrivmaskin för texten �ck fungera och fortfarande var det en hel del klippa och klistra Upplagan var nu uppe i över 500 ex.och företaget som hittills vänligt stått för kopieringskostnaden tyckte att mitt ideella engagemang blivit väl stort för klubben.Tack vare en medlem som jobbade på en högskola i Göteborg kunde vi på ett mer produktionsmässigt sätt fortsätta med kopiering från tvåsidors original på A 4 papper som kunde vikas i maskinen. Inlagorna �ck dock som tidigare läggas in för hand. Idag låter detta som väldigt gammalmodigt men så gick det till. Givetvis rapport från det första årsmötet med förslag om en Berlin-resa till BMW fabriken, utlandskontakter med USA var redan klart och klubben hade blivit registrerad i BMW-Club Europa. Klubbtröja klar och godkänd och medlemsavgiften beslöts till 100:- kronor. Vår medlem “Blixten” i Göteborg åkte till Kölnmässan och grejade ett reportage med både bild och text. Tacksamt när medlemmar ställer upp med artiklar. Arkoffset Årgång tre började med ett informativt nummer om det som sker på kansliet. Resan till BMW fabriken blev snabbt överbokad och en större buss �ck ordnas av SJ. Fler bussar kunde ordnas men problemet var till slut hotellets kapacitet. Ingvar Nilsson presenterar sin utrikeskrönika för de som vill köra utanför vårt lands gränser till ett �ertal resmål och även charter-touring. Här propagerar vi också för klubbens första avrostningskurs för BMW-ägare tillsammans med SMC Stockholm på Bromma Flygplats Årets aprilploj var BMW:s nya modell K 100 R MAX som enligt ett rykte har effekten 100 Hk och toppfarten 250 km/tim samt att CG Hammarlund på NTF redan beställt ett exemplar för leverans i April. Mer sant var informationen om lyxversionen av K 100:an med beteckningen LT inklusive väskor, toppbox i originalfärg samt Nivåmat bakstötdämpare. Nummer två hade ett bra reportage från resan till BMW fabriken. De som var med berättade om vad de upplevt genom Lennart Igglund, trippen var en succe och röster hade redan höjts för en fortsättning kommande år. Det här numret var det första som tryckFöljande nummer tre innehöll mycket från årsmötet som nya styrelseledamöter, kassaredogörelse, budgetförslag och verksamhetsinriktning. Klubben �ck en träffgeneral med Göran Oxelbrand och det beslöts om en ny resa i mars till BMW fabriken. En klubbmedlem skrev en artikel om sin resa till FIM rallyt på franska rivieran och jag satt här som vanligt skrivande o klistrande. Så här rullade det på och upplagan bara växte för varje nummer nu över 800 ex. Följande utgåvor producerades som de ovan. Resereportage, träffrapporter, mekartips med Bosse Rindars hörna fyllde sidorna. Tidningarna innehöll mycket textmaterial pga brist på foton från medlemmarna. Bumsen utkom med fyra nummer per år, två på våren och två på hösten. Innan årsmötet 1988 i Jönköping tackade jag för förtroendet att vara redaktör för Bumsen. Dessvärre räckte inte min tid till pga hög arbetsbelastning på jobbet och engagemang i styrelsen för SMC. Det var roligt att peta ihop ett antal medlemstidningar och synpunkter saknades inte, så skall det ju vara för att få fram den typ av information som uppfyller medlemmens krav. LEIF JACOBSSON ML 2650001 EN AV DEM SOM VAR MED OCH BILDADE KLUBBEN, NR 1 Klubben kom till under 1985 och den börjar med upprop i mc-tidningar, via vykort, där jag gjorde förfrågan om att vara med och starta upp klubben. En del av dem som skickade kort kände jag sedan gammalt vilket hjälpte till att sätta ett lågt medlemsnummer. Bosse Rindar la jag ett besök hos och till min förvåning gav han tips om att jag inte var först med bildandet av klubb, vilket ger sken av de 32 nålar som har tagits fram av tidigare klubbförsök. Kul tyckte jag och som synes �nns det några kvar hos mig. De närmaste har fått ett par nålar, såsom vår ständige mötesordföranden Björn Andersson. Det här var lite kul historia. Roligt för mig är att se att klubben är var den är idag. Ganska bra eller vad tycker ni själva? BUMSEN 1 – 2009 9