Bumsen 1
Försäkringsinformation till alla BMW-ägare Som ni
säkert har noterat har jag i mina två senaste spalter skrivit om skador under klubbaktiviteter. För att ta reda på hur säkerhetsarbetet och klubbaktiviteter bedrivs i klubben bjöd jag in ordförande Kerstin Berg och klubbens nya säkerhetsansvarige Stefan Ljust till ett möte i Stockholm. Jag bjöd också in chefen för BMW motorcyklar, Lennart Bäckström eftersom vår försäkring är en märkesförsäkring för BMW. Mötet ägde rum veckan innan MC Mässan. Till min stora förvåning � ck jag inledningsvis redogöra för min roll vad gäller försäkringen. Tydligen � nns det både klubb- och styrelsemedlemmar som inte har uppfattat mig som ansvarig för den märkesförsäkring som funnits sedan 1996. Min roll har under alla dessa år inte förändrats. Jag har dock slutat på Skandia (arbetade där när vi tog fram produkten 1995) sedan många år och arbetar idag som försäkringsförmedlare med samma uppdrag som tidigare. Detta trodde jag det inte rådde någon oklarhet om då jag ibland skriver i Bumsen om försäkringar. Nu hoppas jag inte någon behöver vara osäker på min roll i fortsättningen. När jag inte längre har med försäkringen att göra lovar jag att meddela er om det i Bumsen. Min arbetsuppgift är att se till att IF kan erbjuda den bästa försäkringen som � nns på marknaden för de som kör BMW motorcykel. För att lyckas med det måste jag vara nära marknaden. Det innebär att jag har kontakt med både slutkunder, återförsäljare och generalagent. Varje höst går jag och IF igenom skaderesultatet och tillsammans bestämmer vi nästa års premier och villkor. Då kanske det inte är så konstigt att jag och många med mig blir oroliga när vi allt som ofta får läsa i Bumsen, hemsidan, och mejl om olyckor som har inträffat. Jag har varit försäkringsman i 28 år vilket lärt mig att det inträffar olyckor. Det är dock inte det jag har reagerat på utan ”övningar” som borde ha genomförts på annat sätt. Skall man sammanfatta vårt möte med Kerstin och Stefan kan man säga att vi i mycket hade en samsyn. De båda höll med om att det har skett saker i klubbens regi som klubben inte kan stå bakom. I stället för att rota runt i det som varit tror jag vi skall ägna kraft och resurser för att se till att klubbaktiviteter i framtiden genomförs på ett sätt som överensstämmer med klubbens säkerhetspolicy. I förra numret av Bumsen skrev Kerstin att klubben efterlyst ett skaderesultat. Vad man vill veta är om det sker � er skador under klubbarrangemang än annars. När IF registrerar skadorna görs det som tra� k, stöld, vagnskada mm. Man har ingen uppgift om den skadelidande är medlem i Svenska BMW MC klubben. Det går således inte att utläsa om det handlar om en klubbmedlem. Jag har nu skickat över en sammanställning till Stefan o Kerstin över antalet vagn- och personskador de senaste åren. Skaderesultatet lämnar inte IF ut till vare sig klubben eller någon annan och därför förvånar det mig att jag skulle ha lovat något sådant. När det gäller skador under klubbaktiviteter har klubben sedan länge lovat att registrera och följa upp dessa. När IF gjorde ett undantag i försäkringen och lät broms- och kurvteknik på inhägnat tävlingsomåde i klubben regi omfattas av försäkringen var kravet att jag skulle få en rapport om eventuella skador. Den ansvarige för övningen var den person som skulle kontakta mig. Detta har inte fungerat med några undantag. Ibland har den skadelidande hört av sig. Med tanke på vad vi hade kommit överens om blev jag förvånad när klubben hörde av sig till mig och ställde frågan, i stället är det jag som skall fråga klubben vad som har hänt. Stefan Ljust berättade på vårt möte att en incidentblankett håller på att tas fram och att den skall användas framöver. Om så sker, vilket jag hoppas, blir det ett bra hjälpmedel i klubbens säkerhetsarbete. Beträffande premierna för 2009 har dessa gått upp med ca 3 %. Det skall motsvara den kostnadsökning som skett på reservdelar, verkstadsreparationer och motorcykelpriser. Dock � nns det ett undantag och det gäller den grusmaskin, G 650 Echallenge som vi klassade helt fel förra året. Vi jämförde den med de två andra maskinerna med samma motor, men det visade sig vara fel. Nu har vi tvingats � ytta upp modellen i sportklassen med en kraftig premiehöjning som följd. Jag kan bara beklaga de ägare av denna maskin som har ”skött sig”. Om vissa inte har uppfattat att jag har med märkesförsäkringen för BMW att göra är det kanske inte så konstigt att vissa frågar sig varför jag har en spalt i Bumsen. När Kerstin Berg hade tillträtt som ordförande träffade jag henne i Stockholm under några timmar och beskrev hur försäkringen hade kommit till samt beskrev min roll. Jag berättade även om att när försäkringen lanserades 1996 kom jag överens med klubben att i varje nummer betala en helsida mot att jag � ck utrymme i Bumsen att informera om vår försäkring. Nu har det passerat många styrelser och ordföranden sedan dess. Eftersom frågan kommit upp hade jag uppskattat om styrelsen hade kontaktat mig och ställt frågan. Då hade man sluppit en massa spekulerande. Enligt de stadgar som � nns upprättade i klubben får styrelsen inte lägga sig i vad som skall stå i Bumsen, utan detta bestäms av chefredaktören Hagen Hopp. Han var med 1995 och kommer säkert ihåg vad vi kom överens om då, och han har heller inte ifrågasatt min spalt. Med tanke på IF, s höga marknadsandel på 96 % tror jag många vill ha information om BMW försäkringen. Som ni ser i detta nummer av Bumsen skriver Kerstin ett öppet blev till mig. Hon är upprörd över att jag hänvisar till hennes artikel som inte var avsedd för den stora massan. Hur kunde jag veta det? Jag blev uppringd av en klubbmedlem som hade reagerat och bad att jag skulle gå in på hemsidan och läsa. Det var då jag hittade artikeln under rubriken Forum som jag hänvisade till i förra numret . Att jag sedan informerade alla medlemmar i min spalt om detta anser jag är min skyldighet. Om Kerstin tycker att det var ett ”slag under bältet” kan jag bara beklaga men inte förstå. Avslutningsvis vill jag önska klubben önska till, med sitt säkerhetsarbete framöver och att alla får en olycksfri säsong 2009. Hälsningar Thomas Selldén Medlem 2652195 ...och försäkringsansvarig för BMW Märkesförsäkring. BUMSEN 1 – 2009 43