DMV 1
REPORTAGE SHELBY VERKSTAD En rolig detalj är att
du faktiskt fortfarande kan köpa en AC Shelby Cobra direkt från fabriken, men regelverket kräver att du själv måste gifta samman det rullande chassit med motor och drivlina. Shelby erbjuder dock även dessa komponenter. Så tekniskt sett kan du få en AC Shelby Cobra i princip som den såldes år 1962, med samma motorspec – allt under förutsättning att du ordnar slutmonteringen själv. Det är därför som den leveransklara AC Shelby Cobran på bilden ser aningen hög ut. Bilarna strippas mer eller mindre helt, nästan oavsett hur enkel slutresultatet är tänkt att bli. Tänk samtliga delar som har med prestanda och performance att göra, så ligger du nära sanningen. Visserligen kan du få din Shelby individuellt anpassad, men i huvudsak arbetar fabriken med serieproducerade lösningar. Det är både mest tids- och kostnadseffektivt. Här en GT-cab som får en helt ny front, ny interiör och så kompressor. Förstås. BILARNA LÄMNAR INTE SIN LYFT INNAN DE ÄR FÄRDIGA FÖR LACKERING ELLER PROVKÖRNING. Jonathan Marsh, mediaansvarig Shelby America Inc cerade lösningar, förtydligar Jonathan. Någon produktionslina i traditionell bemärkelse är det inte tal om. Här finns 30 stycken tvåpelarlyftar, vilket gör att lokalen istället påminner mer om en stor verkstadslokal. – Varje bil har sin egen lyft, beskriver Jonathan. Bilen lämnar sedan inte sin tilldelade lyft innan den är helt ombyggd och redo för lack eller provkörning. Lyftarna är heller inte öronmärkta för just personbilar eller pickuper. Men när 28 det gäller exteriöra delar handlar det av naturliga orsaker om större produkter som automatiskt kräver en större yta. Produktionstiden beror på hur pass omfattande arbetet är som ska genomföras, från en vecka för de enklare jobben upp mot fyra veckors tid för de mest omfattande. Fabriken består i stort av en stor öppen lokal, men den är även uppdelad i flera mindre arbetsstationer. – Vi har två lackeringsbås och en karossverkstad som hanterar allt som inte är DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 ”bolton”, säger Jonathan. Det händer att vi har ett högt produktionsflöde som kräver att vi lämnar iväg lackeringsjobb till en extern partner, men i de allra flesta fall sköter vi lackeringen själva. Vid anläggningen sker även utvecklingen av nya produkter. Ansvarig för produktutveckling är Vince Laiviolette. Han sköter både utveckling och är Shelbys officiella testförare. Det är främst konfigurationer efter vad underleverantörerna kan leverera som han arbetar med. Shelby samarbetar med företag som Borla, Penski och Wilwood. Men han ansvarar även för att ta fram företagets helt egna produkter, framförallt när det gäller karossdelar. – Varje del vi tar fram måste fylla en praktisk funktion, understryker Vince Laiviolette. Det ska inte bara se bra ut, utan också uppfylla ett syfte, som effektivare kylning eller att leda undan värme bättre. Hos Shelby innebär utvecklingsarbetet också att möta alla gällande myndighetskrav. Framför allt när det gäller emissionskrav, som blir allt svårare att möta när det samtidigt gäller att bygga effektstarka bilar. Samtidigt gäller det att ta hänsyn till att bränslekvaliten kan skifta drastiskt på olika marknader utanför USA. – Ni i Sverige har bra kvalitet på ert bränsle, där är det aldrig några problem, säger Vince. Fabrikens läge i solsäkra och året runt-varma Nevada beskriver han som perfekt för ändamålet. Med en temperatur som i lägsta fall motsvarar en bra svensk sommardag utsätts motorn och framförallt kompressorn för extrema värmepåfrestningar.