DMV 1
TEMA OLJA I Sverige är vi dåliga på att motorsköl
ja mellan oljebytena, till skillnad från i exempelvis Tyskland där det är vanligt. bra merförsäljning samtidigt som det är viktig kunskap för bilägaren. När bilen är inne för service se även till att skölja motorn med en ”engine flush” så att den nya oljan inte kontamineras av rester från den gamla oljan. LONGLIFE – BRA ELLER DÅLIGT? Det här en klurig fråga. För att en Longlife-service ska fungera så som det är tänkt gäller det att sköta motorn på rätt sätt mellan servicetillfällena. Det betyder att kunden fyller på med rätt olja; återigen måste kunden veta vilken olja som motorn behöver. Där kommer din expertis till hjälp, dels genom att sälja på den där extra litern olja när kunden hämtar sin bil som en påminnelse. – Det finns inget bra svar, tillägger Jonas. Det bygger på konceptet ”rätt olja till rätt bil”. Longlife kan vara bra, det kan även vara jättebra, men det beror på hur bilen används. En 34 olja har vissa krav för att må bra också. Under en vinterperiod blir det kondens i oljan, som försvinner när motorn blir varm. Har du en ”Longlife-bil” och åker korta sträckor hela vintern, då hinner inte motorn bli varm – kondensen blir kvar. Det är inte jättebra, och då är Longlife plötsligt väldigt långt. Men utgångsläget är: motortillverkaren har faktiskt konstaterat att med rätt produkt så fungerar det. Hur ska man förhålla sig till motorolja på verkstaden? – Man ska se oljan som en slitdel, säger Jonas. Oljan slits och behöver bytas när den tar slut. Eftersom det inte går att se på oljan när den är slut så måste man förlita sig på motortillverkarens rekommendationer om bytesintervall. Rätt kvalitet, rätt volym och rätt bytesintervall är det absolut viktigaste. Då slipper man massa konstiga problem! r DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018 KOMMENTARER FRÅN VERKSTADSGOLVET VI HÄLSADE PÅ HOS TYSKA BIL AB I STOCKHOLM FÖR ATT FÅ EN MEKANIKERS PERSPEKTIV PÅ DET HÄR MED LONGLIFE OCH OLJOR GENERELLT. – Idag är det längre bytesintervaller, säger Abbe hos Tyska Bil AB. Istället för mellan 1 000–1 500 mil så är det idag mellan 3–4 000 mil. Jag har faktiskt inte märkt att det skulle vara bättre i något fall. Det man märker är att bilarna istället får andra relaterade fel idag än vad det var tidigare, mer motorhaverier och liknande. Även om mellanservicar sköts och rätt olja används? – Vi kör alltid rätt olja i bilarna, säger Abbe. Men vi märker att på vissa modeller så sotar motorerna ändå igen. Den stora frågan är hur filtrerna mår av långa bytesintervaller. Oljan i sig kanske klarar av långa intervaller men inte filtrerna. Som verkstad idag, kan man ”säkra” upp sig? – Det beror på hur många märken du jobbar med, säger Abbe. Alla biltillverkare har en egen olja men det