DMV 1
EXPERTEN NOVEMBER JURISTEN BÄTTRE ATT VARA ÖVERTY
DLIG DET ÄR INTE OVANLIGT ATT TVISTER MED KUNDEN UPPSTÅR NÄR DET GÄLLER DET SLUTGILTIGA PRISET, NÅGOT SOM KAN MOTVERKAS OM MAN ÄR TYDLIG REDAN FRÅN DET FÖRSTA MÖTET. av: john semp i ll Ibland blir det helt fel från början. Fallet vi tar upp här handlar om ett däckbyte med extra allt, som kunden först trodde var ett hjulskifte. Det kunden har med sig till verkstaden är bilen inklusive fyra lösa däck utan fälg. Hon får ett pris på 250 kronor och får för sig att inkluderat förutom ett skifte av hjulen, är omkrängning och balansering. Bilen bokas in och verkstaden påbörjar arbetet. Det är tydligt att någon form av missförstånd har skett. När jobbet är klart tar verkstaden betalt för krängning och balansering till ett pris av ytterligare 1 204 kronor. Inget orimligt i sig, problemet är bara att kunden inte var införstådd med detta. Det slutgiltiga beloppet betalas av bara farten, och kunden inser först i efterhand att verkstaden hade tagit för mycket betalt – rättare sagt: mer än vad som hade sagts ursprungligt. Hon tar kontakt med firman och begär att få tillbaka tillläggssumman. Däckfirman nekar henne då de tog för givet att hon var med på att de 250 kronorna endast gällde själva hjulskiftet. Kunden tar fallet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), och får trots allt rätten på sin sida. Det bedömdes att däckfirman borde ha förtydligat exakt vad som ingick i priset för kunden. Vi ställde några frågor till Chris Märlin, Beredningsjurist hos ARN, för insikt i vad som gäller. – Det är lämpligt att företag försäkrar sig om att konsumenter är införstådda med eventuella tilläggsarbeten innan de utförs och om det kommer att kosta extra, säger Chris. Verkstaden tog för givet att kunden var införstådd med detta. Är det vanligt förekommande att ni får in sådana fall? Är ursprungspriset rimligt i förhållande till jobbet som kunden bett om? – Det är ganska vanligt att tvister handlar om utförda tilläggsarbeten, fortsätter Chris. Ofta anser konsumenten att företaget inte har informerat om tilläggsarbetet i förväg. Är det någonsin godkänt för en verkstad att ta betalt för tilläggstjänster utan ett godkännande av kunden? – Ja, enligt paragraf åtta i konsumenttjänstlagen har företaget rätt att under vissa förutsättningar utföra tillläggsarbeten – om konsumenten inte går att nå eller inte svarar inom rimlig tid. Förutsättningarna är att priset för tilläggstjänsten är obetydligt, att det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten eller att 46 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 7 2018