DMV 1
REPORTAGE BILDESIGNER FRIA ASSOCIATIONER Nästa st
eg i min intervju bestod i att jag visade bilder på bilar, detaljer och människor som de fritt fick associera till. Men jag får inte rum med bilder på allt. Du får alltså söka på nätet på det som gör dig nyfiken. Kalles Jaguar C-Type-kopia. sin version av herrgårdsvagnen V60 Sportswagon. En till två gånger i veckan fick de visa sina skisser för designchefen Steve Mattin. Officiellt är det Steve Mattins formspråk som ligger bakom formerna hos Volvo S60, V60 och XC60 samt det utspärrade Volvo-emblemet på bilarnas bakstam och det stora ”järnmärket” i grillen. I verkligheten var det alltså ett helt gäng formgivare som gjorde grovjobbet. Kalle förklarar: – Steve var inte helt lätt att kommunicera med. När vi ville diskutera formerna sa han ofta, ”då kan jag likaväl göra jobbet själv”. Nåväl, efter en tid sållades tre förslag bort. Kalles design fanns bland de tre kvarvarande som skulle byggas av lera i full skala. Tillsammans med sina gamla kompisar modellerade Kalle fram karossen. Trots att Kalles förslag hade de mest vågade linjerna, och trots att han var den ende bland formgivarna som saknade formell utbildning, så ”vann” hans design. Därefter kom lågkonjunkturen 2008. Konsult-folket skickades hem i omgångar och Kalle var till slut ensam som inhyrd designer. Men även han fick slutligen gå hemma i ett par månader. Kalle berättar: – Trots att det var läskigt att bli arbetslös, så var timingen perfekt när det gällde jobbet med vårt nya hus. Och därefter ringde telefonen igen. Kalles nästa uppdrag blev att formge förslag på Volvos bussar och lastvagnar: – Jag bidrog mest med utsidan på bussen. Resultatet vi jobbade med blev den som Volvo har fått mest beställningar av någonsin. Efter bussjobbet hamnade Kalle hos Nevs för att sparka liv i formerna hos Saab 9-3. Tre formgivare fick uppdraget att ge bilen modernare linjer, samtidigt som den skulle bli krocksäkrare, utan att göra för stora ingrepp i grundkonstruktionen. Kalles förslag vann, men hela projektet rann ut i sanden och Kalle fick ett nytt uppdrag: – Min sista anställning var på Geely, där jag formgav fram- och baklampor till Lynk & Co. Det är nu tre år sedan jag pensionerade mig och nio år sedan jag började bygga min replika av en Jaguar C-type från mitten av 1950-talet. Jo, du läste rätt. Efter ett helt liv med framtidsversioner byggde Kalle en exakt kopia av en bil som är lika gammal som han själv. Fast det blev inte en helt exakt kopia - originalet hade varken teleskopisk rattstång eller trepunktsbälten. r Alcantara: Ett varumärke som blivit ett begrepp, precis som Masonit och Jeep. Alcantara är en syntetisk kopia av mocka (läder där köttsidan syns utåt). Mocka kan dock inte användas i bilar eftersom ljusa eller våta kläder färgar av sig av mockan. Volvos leverantör av syntetisk mocka är det italienska företaget Miko, vars produkt Dinamica tillverkas av fiber från återvunnen polyester och polyuretan. Avgasrör: Förr var det bara lyx- och sportbilar som fick designade avgasrör. Idag ska alla ha det och det har blivit så viktigt att vissa bilar med dubbla slutrör har ett utan funktion. Bagagerum: På 1960-talet var bagagerummen ganska råa med en hel del nakna plåtytor. Numera jobbas det lika mycket med bagagerummen som bilens övriga ytor. Det ska se dyrt ut. Det vet Ann-Christine som jobbade med Volvos Ocean Race-bilar. Men ibland blir det också dyrt på riktigt, som i en Volkswagen Phaeton, där varje bagagelucke-gångjärn är ett konstverk. Bristolfaktor: Ett begrepp inom bildesign som gäller avståndet mellan framdörr och framhjul. Eftersom brittiska Bristol nästan alltid har placerat reservhjulet i detta område är de också världsmästare i att ha längst bristolfaktor. BMW i3: Denna röntgenbild av BMW:s elbil ger en bra uppfattning av de begränsningar en bildesigner har när en ”plattform” ska kläs med en kaross. ALFA-ROMEO 156: Alfa har ofta varit duktiga på att vårda sitt designarv. Här går det igen i grillens form, samt de små luftintagen runt grillen. Men 156:ans design med släta karossytor är inte modern längre. Just nu ska det vara mycket veck i karossen, som hos Mercedes. Detta bråkades det mycket om när Kalle jobbade på Volvo, typ: Får det inte finnas någon lugn och ren yta på en kaross? 39