Kollega 1
Stressad över nya jobbet – allas blickar och förv
äntningar? Lugn, karriärcoachen Johan Fogelberg hjälper dig till en kanon start på din nya arbetsplats. Text Ola Rennstam Bild Stefan Holm Var dig själv! Försök att vara dig själv i så stor utsträckning som möjligt. Har du varit ärlig på anställningsintervjun om vem du är så är det just den personen som blivit anställd. Naturligtvis är det klokt att vara en aning avvaktande i början för att lyssna in var kollegorna befi nner sig. Såvida det inte är så att du är anställd för att ta kommandot. Då måste du göra det, men du har i sådana fall antagligen inte heller några svårigheter med detta. Om du har svårt att lära dig alla nya namn och ansikten så var öppen med det, då blir du garanterat ursäktad. Du kan alltid skriva minnesanteckningar om vem som är vem och gör vad. 9 Prata med dina nya kollegor! Var medveten om att det tar tid att hitta sin roll i en arbetsgrupp. Därför är det helt okej att vara avvaktande vid gruppdiskussioner till en början. Lägg i stället ner lite energi på det sociala småpratet så kommer du lättare att tas upp i gruppen. Om det ges ett bra tillfälle – passa på att fråga vilka förväntningar de har på dig eller på hur du utför dina arbetsuppgifter. Att gå runt och hälsa på alla första dagen är en självklarhet. Det måste du göra även om du inte är en jättesocial person. Det behöver inte vara märkvärdigare än att du berättar vem du är, vad du ska göra och visar dig intresserad av kollegornas arbete. Om du inte presenterar dig kommer folk att undra vad är det för en fi gur som stryker omkring i korridorerna. Känn in stämning och jargong! Var försiktig med vad du skojar om under den första tiden. Undvik att dra din roligaste vits – temat kan vara helt fel i ditt nya sammanhang. Ett bra sätt att Utgå inte ifrån gamla regler! Det är jätteviktigt att vara lyhörd. Ta inte för givet att det du har med dig från din förra arbetsplats är rätt eller fungerar i den nya situationen. Ta reda på vad som gäller med exempelvis arbetstider och fi karaster. På ditt förra jobb kanske det var okej att göra ärenden på lunchen, det kanske det inte alls är här. 34 KOLLEGA XX- 1–1211 få koll på jargong och arbetsklimat är att följa med ett gäng sammansvetsade kollegor på lunch och vara väldigt observant på vad de talar om och hur del talar. Kolla in vilka klädkoder som gäller i olika sammanhang. Du kanske förväntas ha en helt annan klädsel på kundbesök än den du kan ha på kontoret. smarta tips NY