Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige 2.3.3 Förskola Förskolan i Sve
rige ligger under kommunernas ansvar. Förskoleenheterna drivs antingen av kommunen som huvudman eller av enskilda efter att detta godkänts av kommunen.69 Alla barn som är bosatta i Sverige ska erbjudas förskoleplats efter att de fyllt tre år, barn under tre år ska erbjudas förskola i den omfattning som det behövs med hänsyn till föräldrarnas sysselsättning eller situation.70 Förskolans övergripande uppdrag är enligt skollagen att ” […] stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda barnen en trygg omsorg”71 . I läroplanen formuleras även förskolans uppdrag när det gäller barnens språkutveckling: ”Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt.”72 barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla detta språk parallellt med det svenska språket.73 Detta ska bl.a. ske genom högläsning och samtal om litteratur. Även Läroplanen reviderades 2018 och en av ändringarna var att läsningens betydelse skulle lyftas fram tydligare än innan.74 En stor del av alla barn i Sverige är inskrivna i förskolan. År 2018 gick 85 procent av alla barn i åldrarna 1–5 i förskolan.75 Det gäller särskilt de lite äldre barnen medan endast 48 procent av ettåringarna var inskrivna i förskolan, jämfört med 92 procent av treåringarna. 76 Andelen skiljer sig även mellan olika grupper, samt mellan och inom kommuner. Det är främst barn till nyinvandrade och arbetslösa föräldrar som i lägst utsträckning nyttjar förskola (ungefär 79 procent av barn 3–5 år).77 Vidare kan det finnas stora skillnader inom kommuner t.ex. mellan olika bostadsområden. I ett av Stockholms mest socioekonomiskt utsatta områden var det 85 procent av två-åringarna som var inskrivna i förskolan, jämfört med 98 procent i området med högst socioekonomiskt index.78 I förskolan pågår utvecklingsarbeten vad gäller små barns språkutveckling i förskolan. Dessa sker på både kommunal nivå och genom nationella satsningar. En sådan är Läslyftet som är en kompetensutveckling i språk-, läs-, och skrivdidaktik. Denna satsning bygger på ett kollegialt lärande och riktar sig främst till förskolelärare.79 Förskolans samverkan med eller tillgång till bibliotek är inte reglerad.80 Läsdelegationen lyfter i sitt slutbetänkande att det förefaller finnas en ojämlikhet i hur förskolor i landet arbetar med läsning och barnlitteratur.81 Förskolan samarbetar idag i viss utsträckning med folkbiblioteken, detta kan ske exempelvis genom bokbussars besök på förskolan eller att förskolan besöker biblioteken. 69. Skollag (2010:800), 2 kap. 2§, 5§ 70. Skollag (2010:800), 8 kap. 3–7§§ 71. Skollag (2010:800), 8 kap. 2§ 72. Läroplan för förskolan (SKOLFS 2018:50), s. 8 73. Läroplan för förskolan (SKOLFS 2018:50) 74. Regeringen, En förtydligad läroplan ska höja kvaliteten i förskolan 75. Sveriges Kommuner och Regioner (2019b) 76. Skolverket (2018) 77. Ibid. 78. Sveriges Kommuner och Regioner (2019c) 79. Skolverket, Läslyftet i förskolan 80. SOU 2018:57 81. SOU 2018:57 s. 57 17/64