Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Region Skåne arbetar även med
att försöka hitta nya arenor på regional nivå där föräldrarna till barn i åldern 0–3 år möts. Detta arbete kopplas till Kultursamverkansmodellen och innebär att Bokstart kopplas till andra konst- och kulturformer utöver det litterära. Till exempel kommer muséerna i Skåne samt en filmfestival testa att arbeta med Bokstart framöver. Idén är att koppla andra konstformer till ett slags samtal och språkutveckling. Att regionen arbetar med Bokstart genom dessa nya arenor beror delvis på att det på regional nivå inte finns en tydlig samverkan med förskolorna, varför regionen valde att försöka nå ut via andra arenor. Genom filmfestivalen vill Bokstart i Skåne till exempel nå ut till förskolepedagoger via ett planerat förskoleprogram på festivalen. En viktig del i regionens arbete har varit att utveckla samverkan med Kunskapscentrum barnhälsovård, där tvärprofessionell kompetens finns. Deras roll har främst varit att finnas som bollplank och arbetet består till stor del av förankring och kommunikation om Bokstart för BHV i regionen. Tillsammans arbetar projektgruppen med att informera och kommunicera Bokstart till samtliga barnvårdcentraler inom regionen. Bland annat används nyhetsbrev till samtliga medarbetare, introduktionsutbildningen för ny personal och kompetensutvecklingsdagar för att informera och utbilda om Bokstart och läsfrämjande inom BHV i Skåne. Några exempel från kommunerna I Skåne arbetar för närvarande 26 av 33 kommuner med Bokstart i någon form. Hur kommunerna arbetar med Bokstart och vilka metoder som används varierar mellan kommunerna. Kommunerna uppmuntras att arbeta med Bokstart utifrån ”Livets tre bokstartsögonblick” och deras lokala förutsättningar. Kommuner kan utveckla Bokstart genom att starta språknätverk, som bokstartpionjär eller som testpilot. Pionjärerna får bidrag av regionen och deltar i forskningscirkeln i sin utveckling av Bokstart. Testpiloterna vidareutvecklar och testar Bokstart utifrån det arbetet som gjordes i forskningscirklarna första året. Medel för språknätverk söks via Kulturrådet.93 Utifrån de intervjuer vi genomfört med kommuner i Skåne kan några exempel beskrivas. Dessa har vidare testats inom ramen för forskningscirklarna.94 Noteras bör också att det är flera kommuner som arbetar med Bokstart tillsammans med BHV, men som inte lyfts mer djupgående i denna text. I en av kommunerna har arbetet med Bokstart fokuserats till förskolornas roll. I projektet har idén om att ett bokstartsögonblick ska ske i samband med barnens inskolning på förskolan testats. Upplägget för detta arbete var att någon gång under inskolningsperioden på förskolan sitter medarbetare på förskolan ned med föräldrarna och lämnar över en bokpåse, läser med barnen och pratar om läsningens roll för språkutveckling. På förskolan har de även skapat ett läsrum där bokstartböckerna också finns att läsa. I stort uppfattas arbetet ha fungerat väldigt bra. Det är uppskattat av föräldrarna och förskolepersonalen upplever att lässtunden mitt i den hektiska inskolningsperioden är givande, eller som det beskrivs i intervjun: ”En litterär snuttefilt!” Det som går att se utifrån arbetet med Bokstart är att barnen uppfattas vara trygga med böcker och har börjat förstå dess funktion. Tanken är att framöver fortsätta arbeta på detta sätt med fler förskolor. Projektet har informerat flera andra förskolor och förskolecheferna om arbetssättet. 93. Se vidare: Region Skåne, Bokstart Skåne 94. Se vidare beskrivningar av arbetet med forskningscirklarna: Region Skåne, Bokstart Skåne: Rapport 35/64