Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige gamla. Gruppträffarna hålls på
biblioteket och innehåller ofta någon sorts föreställning, teater, sångstund, lässtund eller liknande. Detta arbetssätt upplevs vara mycket uppskattat av de familjer som dyker upp – vilket dessvärre är långt ifrån alla inom området och det låga deltagarantalet upplevs som en utmaning. Vid öppna förskolan på familjecentralen i Lövgärdet arrangeras varje vecka en gruppträff för familjer med barn 0–3 år där bokstartarna från biblioteket kommer på besök. Detta sker även på andra öppna förskolor i Göteborg, till exempel i Gårdsten där öppna förskolan inte tillhör någon familjecentral. Öppna förskolan har även de fått en uppsättning med böcker som finns att tillgå och låna för besökarna där. Likaså finns böckerna och informationsmaterial i väntrummen på BVC i samma familjecentral. Sett till helheten i Göteborg varierar det dock hur det ser ut på öppna förskolorna och BVC vad gäller gruppträffar och väntrum. Det finns till exempel inte familjecentraler i alla områden där Bokstart är verksamt, vilket försvårar samverkan och arbetet med de olika aktörerna. Det är inte heller alla bibliotek som anser sig ha utrymme att bokstartare återkommande besöker öppna förskolan för sådana träffar. De förskolor som finns i områdena har fått information om Bokstart och får samma uppsättning böcker som delas ut vid hembesöken och gruppträffarna. Tanken är att barnet ska känna igen böckerna och känna en trygghet även i förskolan. Även här varierar det något hur aktivt förskolorna arbetar med Bokstart. Flera beröringspunkter i samverkan Den strukturella samverkan består idag av en styrgrupp där samordnaren för Bokstart, samtliga bibliotekschefer för de bibliotek som ingår i bokstart, en representant från programmet Jämlik stad och en bibliotekskonsulent. Under pilotperioden fanns även en referensgrupp där representanter från andra verksamheter än biblioteket ingick. Även om övriga verksamheter inte finns representerade i samverkansstrukturen för Bokstart så finns det andra nätverks- och samverkansfora som på olika sätt berör Bokstart. Till exempel lyfts arbetet med Bokstart fram i regionala samverkansnätverk där representanter för folkbibliotek i regionen, samt den regionala förvaltningen för kulturutveckling och BHV träffas. Via satsningen Stärkta bibliotek kan frågor om Bokstart också lyftas. Den kommunala satsningen Läshjärtaförskola och den nationella satsningen Läslyftet är satsningar inom förskolan där det också finns beröringspunkter till Bokstart. Den operativa samverkan sker till stor del via samordnaren. Samordnaren sköter kontakt och logistik gällande listorna från BHV om hembesöken. Även kontakten med förskolor och familjecentralen går i första hand genom denne. Bokstartare sköter den lokala kontakten med BVC, öppna förskolor och förskolor vid aktiviteter som gruppträffar och att lämna böcker mm. Den operativa samverkan upplevs vara mycket välfungerande i de flesta områden. Dock varierar det mellan områden och aktörer. Bland förskolor varierar det hur samverkan fungerar, och de fristående ingår i något lägre utsträckning än de kommunala förskolorna. Något som lyfts som en utmaning för samverkan är att en del av de barnavårdscentraler som ingår i arbetet har en hög arbetsbelastning och därför präglas av tidspress och stor personalomsättning. Detta kan försvåra samverkan av naturliga skäl. En utmaning kopplad till den strukturella samverkan är att det inte finns något regionalt arbete eller struktur för arbetet med Bokstart. Vidare har Göteborgs stad genomgått en organisatorisk förändring under de senaste åren, vilket har försvårat arbetet. Framgångsfaktorerna till att få samverkan att fungera är att de olika verksamheterna har ett gemensamt mål att samla arbetet kring. Vidare lyfts även att resurser och mandat från ledningsnivå är en viktig framgångsfaktor. 29/64