Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige För många projekt är det såled
es en fråga om att hitta vägar att kunna fortsätta, och även expandera, hembesöken som är den stora utmaningen för framtiden. Det handlar då om att både finna effektivare sätt att arbeta med hembesök t.ex. att inte vara två personer vid besöken och att finna ytterligare sätt att finansiera verksamheten, särskilt när projektbidragen är förbrukade. I praktiken verkar det emellertid vara svårt att i ett längre perspektiv organisera arbetet så att allt fler medarbetare från biblioteken är ute och gör hembesök. Här behöver andra angreppssätt utforskas. En möjlig variant för att kunna behålla hembesök som metod är att låta Bokstart bli en tydligare del av BHV:s nuvarande uppdrag. BHV ska ju arbeta med såväl läsfrämjande insatser som individuella möten med nyblivna föräldrar, ofta i form av hembesök. Det finns goda exempel redan idag på hur detta kan praktiseras95 och hur Bokstart kan användas som ett verktyg för BHV för att konkretisera deras arbete med språkutveckling: ”Projektet förkroppsligar det [BHV:s] hälsofrämjande arbetet. Det är lätt att få in det i rummet via arbetet med Bokstart.” 96 Om BHV och förskolan får en utökad roll i det operativa arbetet och i mötet med familjerna finns möjlighet för biblioteken att utveckla rollen till att i ökad utsträckning samordna och erbjuda kompetensutveckling av medarbetare inom förskolan och BHV. På biblioteket finns expertkunskap om läsfrämjande, som kan spridas till övriga som arbetar mot samma mål. 5.1.2 Andra insatser är mer resurseffektiva Som framgått finns det projekt som valt att inte satsa på hembesök. I vissa fall bygger detta på att man tror mer på andra typer av insatser. Men det finns även de som valt andra vägar för att man bedömt det som orealistiskt att bygga en bokstartverksamhet på en så pass dyr metod som hembesök av bokstartare från biblioteken. För att framöver kunna nå ut till fler barn och familjer är den väg många nämner för att nå fler barn att satsa på bokstartinsatser inom förskolans ram. I Sverige där ca 85 procent av barnen i åldersgruppen 1–5 år idag går i förskola finns här en god potential att nå ut. Det finns goda exempel på hur detta kan göras via kapprumsbibliotek och inskolningssamtal. Det gäller att rektorer och övrig ledning inom förskolan kan förmedla och förverkliga att Bokstart blir ett sätt att, tillsammans med andra aktörer som arbetar mot samma mål, uppnå målen i läroplanen. En konsekvens av att satsa på läsfrämjande insatser i förskolan är dock att de barn som nås där är äldre än vid hembesök och gruppträffar, som framförallt sker under barnens första 18 månader. Även familjer med sämre socioekonomiska förutsättningar kan vara svårare att nå via förskolan. Det är därför viktigt att i möjligaste mån hålla kvar vid denna typ av insatser också. 5.1.3 Lokal anpassning eller lika för alla När det gäller synen på hur bokstartarbetet bör styras har två tydliga men, åtminstone synbarligen, motstridiga perspektiv framkommit under vårt arbete. Det handlar å ena sidan om betonandet av möjligheterna till lokal anpassning av arbetets utformning som en framgångsfaktor och, å andra sidan, de fördelar som kunde vinnas om bokstartarbetet gavs en tydligare gemensam och nationell profil genom ökad styrning och struktur och ett mer samlat stöd till projekt och verksamheter ute i landet. 95. Se exempelvis Gotland, Härnösand och Region Blekinge och Kronoberg – språkstegen 96. Intervju med representant från BHV 52/64