Tidningen Kosmetik 1
Ingredienser i busprodukter och dess effekter Bru
n utan sol – en gigantisk marknad Den viktigaste ingrediensen i brun-utan-solprodukter är DHH, dihydroaceton, som lanserades som kosmetisk ingrediens redan för närmare 50 år sen och genererar det bruna pigmentet som ger en solbrun ton. Länge förknippades DHA med en orange ton, uttorkande effekt och otrevlig doft. Men DHA har utvecklats genom åren och den nya generationen börjat ersätta standardformen av DHA med naturligt härledd vegansk DHA. För en naturligare, jämnare, djupare och mörkare bränna, krävs att man kompletterar DHA med andra tanning-ingredienser, som vegetabiliskt melanin, ett pigment som förekommer naturligt i huden för att ge mörkare toner. Ett annat exempel är erythrulos, ett sockerbaserat ämne som liknar DHA med genererar en ljusare hudton. För att förbättra DHA-processen/ reaktionen krävs också fuktgivande ingredienser som till exempel hyalyronsyra och aloe vera eller naturligt jojoba extrakt med liknande struktur som hudlipider. Dagens busprodukter kan även bland annat innehålla reparerande och skyddande antioxidanter, som vitam C och E. masks till olja, trendigt vatten, tanning-pads och återfuktande mousse samt gel och balm. Mycket har även hänt när det gäller doften hos bus-produkter. Tidigare blev resultatet vid tanning inte bara ofta en orange ojämn hudton utan också en oattraktiv doft. I dag, i nya generationens busprodukter, tillsätts doftämnen som gör att den oattraktiva doften från DHA inte slår igenom. St Tropez har till exempel i samarbete med internationella dofthuset Givaudan utvecklat en doftteknologi och attraktiva dofter som fungerar ihop med DHA för att eliminera den oönskade bus-lukten, berättar Jacqueline Burchell. I busprodukterna ingår allt från neroli, citrongräs och grapefukt till noter av persika, aprikos, äpple, lavendel och bergamott till exotisk passionsfrukt och sofistikerad jasmin, pudrig musk och trä. Hur ser framtiden ut för brun-utan- sol-produkter? – Den ser ljus ut. Bus-produkterna har blivit mer flexibla och snabbtorkande och lättare att använda samtidigt som de ger en längre solbränna och ett bättre resultat och tillförts fler funktioner. – Breddningen av och en fortsatt utveckling av brun-utan-sol-produkternas innehåll, form och effekter innebär att de blir intressantare för en bredare målgrupp av konsumenter. En ökad medvetenhet om solens farliga strålar och skadlig solariebränna och risken för hudcancer och en åldrande hud gör också att bus-produkterna ses som ett alltmer intressant alternativ. Den nya generationen brun-utan-sol-produkter innehåller förutom DHA, som ger huden en solbränd ton, både hudvårdande och återfuktande ingredienser och antioxidanter som reparerar och motverkar negativa effekter av fria radikaler. Marknaden för brun-utan-solprodukter växer. Världsledande brunutan- solmärket St Tropez säljer en tanningprodukt i minuten. Globalt omsätter brun-utan-sol motsvarande runt 10 miljarder SEK och i Sverige en bra bit över 100 miljoner SEK. Flitigaste brun-utan-solanvändarna är, enligt en kundundersökning som skönhetskedjan Kicks har gjort i samarbete med Nepa, 20- och 60 åringar, där 20 procent regelbundet använder bus-produkter. Totalt är det enligt undersökningen 13 procent som kontinuerligt använder bus-produkter. 1970-talet. DHA godkänns av FDA som bus-produkt. Bus-historik 1920-talet. Synen på solbränna förändras. Stilikonen Coco Chanel gör en solbränd hud till högsta mode och ett tecken på rikedom. 1940-talet. Täta tepåsar börjar användas som tanning. 1950-talet. Den första bus-produkten, Man Tan, lanseras. 1960-talet. DHA upptäcks som ett sätt att göra huden mörkare, men resultatet är en orange hudton och oattraktiv doft. Den första massproducerade bus-produkten, Quick Tan, QT, lanseras. 1980-talet. Solarier blir populära, men tappar i populäritet i takt med uppdagandet om sambandet med hudcancer. 1990-talet. Kvaliteten på DHA förbättras och nya former utvecklas, som till exempel oljelöslig DHA. 2000-talet. Konsumenterna blir alltmer medvetna om riskerna med solande. Busprodukterna blir mer snabbtorkande och lättare att använda, och resultatet jämnare, mer långvarigt och naturligt. Utbudet av innehåll, form och funktion breddas. Senaste generationen busprodukter står för brun-utan-sol, hudvård och antiage i en och samma produkt. Kosmetik 2-2018 25