Tidningen Kosmetik 1
NEW BEAUTY | TREND INTERNATIONELL FRAMGÅNG FÖR SV
ENSK DNA-MATCHAD HUDVÅRD Den svenska hudvårdsserien Allél, som bygger på ett koncept där man väljer hudvårdsprodukter utifrån genetisk uppsättning, har fått stor internationell uppmärksamhet. TEXT JESSICA S KEMPE I dag säljs varumärket på flera exklusiva hudkliniker i en rad länder som England, Dubai, Irland, Australien, Kina och Malaysia. Dessutom har Allél blivit omskrivet i internationella magasin som Vogue och Harper´s Bazaar, fått pris i The Image Beauty Awards på Irland och fanns med i goodiebagen på årets Oscarsgala. – Vi är oerhört glada över att vi på kort tid har fått sådan internationell spridning, säger Anne Wetter, en av grundarna bakom Allél. Det var fyra år sedan som idén till att ta fram en DNA-matchad hudvård dök upp hos Anne Wetter, dermatolog och en av grundarna till Diagnostiskt Centrum Hud, och Elisabet Hagert, docent i ortopedi/ handkirurgi och grundare av Hand & Foot Surgery Center, när de diskuterade hur svårt det var att hitta rätt hudvårdsprodukter beroende på ålder och hud. – Utifrån detta växte en vision fram om att kunna förändra marknaden hudvård och kosttillskott. Genom ett enkelt DNA-test tar vi fram en persons genetiska hudprofil. Där identifieras de främsta drivkrafterna bakom hudens åldrande och på så sätt kan vi erbjuda en hudvård som matchar ditt DNA, säger Anne Wetter. Hudvårdsseriens koncept bygger på flera steg. Steg ett är att först få reda på vad huden exakt behöver och vad som driver hudens åldrande. Detta görs genom ett DNA-test där en ALLEL PÅ RÖDA MATTAN Allél fanns med i 100 000 dollars goodiebagen, som delades ut till alla nominerade på årets Oscarsgala där ibland Margot Robbie, Timothee Chalamet och Meryl Streep. – Det är jättesvårt att få komma med där, så vi blev oerhört glada när vi blev tillfrågade och finnas med i en av världens värdefullaste och prestigefyllda goodiebag, säger Anne Wetter. Allison Janney. Meryl Streep. Timothee Chalamet. sticka förs in i munhålan för att ta ett salivtest, som sedan skickas för analys till Alléls egna laboratorium i Linköping. DNA-testet mäter hudens elasticitet (kollagennivån i huden), glykolisering (hur huden bryter ned socker), pigmentering (solskador), oxidation (hudens försvar mot fria radikaler) och känslighet (inflammationer i huden). Analysen tar en vecka och är anonym. – Detta är ungefär jämförbart med en hälsorapport, skillnaden är att inte blodet analyseras utan att man istället mäter olika genetiska markörer som finns i alla våra celler. I analysen får man alltså fram personens unika genetiska hudprofil och hur personens hud åldras. Därmed ges svar på vilka produkter som personen behöver, förklarar Anne Wetter. Trots att det knappt har gått ett år sedan lanseringen har konceptet snabbt fått internationell uppmärksamhet. Nu finns Allél på ett antal exklusiva hudkliniker och avancerade hudvårdssalonger i England, på Irland, Dubai, och är på väg in Norge, Australien, Kina och Malaysia. – Vi har rest mycket och deltagit på stora internationella mässor. Det är jättekul att vi fått så god respons, vilket visar att vi ligger rätt i vårt koncept med individbaserad och skräddarsydd hudvård. Vårt mål är att fortsätta vinna mark internationellt, men även visa att vi finns på den svenska marknaden. Utöver att Allél finns online kommer det snart att finnas tillgängligt på alla Diagnostisk Centrum Huds kliniker i Stockholm, Malmö och Göteborg. – Vi åldras alla olika på grund av vår miljö och att vi har olika genetiska uppsättningar. Genom Allél gör vi det möjligt för människor att få hudvårdsprodukter som matchar med hur deras hud åldras, säger Anne Wetter, en av grundarna till Allél. 68 Kosmetik 2-2018