Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | TILLVÄXT Hudklinik på nätet Skincity gr
undades 2011 av Annica Forsgren Kjellman, hudvårdsterapeut och tidigare PR- och produktchef, och Mikael Kjellman, entreprenör med tidigare erfarenhet inom e-handel. Det är en hudvårdsklinik online med professionella varumärken. De har varit lönsamma sedan starten och 2014 ingick Rite Ventures som en partner i företaget. Axel Johnson, som bland annat äger Kicks, äger nu en majoritetsandel i Skincity, men grundarna och Rite Ventures kvarstår som minoritetsägare. Bolaget kommer även fortsättningsvis drivas fristående. Skincity blev av Dagens industri utsedd till Digital Gasell 2017. tagit en tydlig position som en ledande aktör inom professionell hudvård och kunderna känner sig trygga med att vi har valt ut de bästa varumärkena på marknaden. Vi är övertygade om att vi är på väg att nå samma position i Norge. Hur tror du att onlinehandeln inom skönhet kommer att utvecklas? – När vi startade Skincity 2011 så EN DIGITAL FRAMGÅNG Skincity, som säljer professionella hudvårdsprodukter och vårdande makeup online, växer kraftigt. De startar nu i Finland samtidigt som de bygger en lokal organisation i Norge. Målet är att bli en global aktör, avslöjar VD Mikael Kjellman. TEXT KRISTINE RØDLAND Axel Johnson köpte 70 procent av aktierna i Skincity i december 2017. Vilka planer har ni för fortsatt tillväxt? – Skincity gör nu en rejäl satsning på vidare etablering i Norge. Parallellt med detta så lanserar vi i Finland nu i maj. Långsiktigt ser vi Skincity som en global aktör, men vi är också ödmjuka och förstår att det tar tid att bygga ett internationellt koncept. Skincity är ett väldigt ungt bolag som grundades 2011 och förra året omsatte cirka 277 miljoner SEK. Ni håller nu på att etablera ett kontor i Oslo, varför väljer ni att göra det nu? – Skincity etablerade sig via Skincity.no 2016. Utvecklingen i Norge har varit över alla förväntningar och vi ser en lokal etablering som nästa steg i vår 32 Kosmetik 2-2018 utveckling. Vårt mål är att erbjuda den bästa kunskapen, kvaliteten och servicen inom professionell hudvård och då är det viktigt med en lokal rådgivning via norska hudterapeuter. Merparten av vår försäljning är en konsekvens av att våra kunder varit i kontakt med någon av våra hudterapeuter via chatt, mail, telefon eller vårt digitala hudtest. – Vi har norsk personal även i Stockholm och det finns inga planer på att förändra detta. Däremot så kommer vi framåt primärt att förstärka vår norska organisation i Oslo och söker just nu norsktalande hudterapeuter. Det huvudsakliga målet för vår nya norska Country Manager blir att öka kännedomen om Skincity och på sätt skapa möjlighet till en fortsatt tillväxt. Vilka smarta grepp har ni vidtagit för att placera er online? – Det som är unikt med Skincity är den höga lojaliteten. Som ett exempel så görs 80 procent av alla köp av återkommande kunder, 50 procent av alla köp av kunder som handlat mer än 5 gånger. Denna lojalitet har vi skapat genom en stark butiksidentitet, ett högt kundfokus med professionell rådgivning och snabba uppskattade leveranser. Skincity har låg fokus inom e-handeln på pris och produkt. Vi såg många breda beautybutiker som tillhandahöll ett brett sortiment men hade begränsad kunskap om produkterna. Så är det tillviss del även i dag men aktörer som Skincity har varit i framkant med att förändra detta. Vi ser i dag en ökad medvetenhet hos konsumenterna och vår övertygelse är att vinnarna blir de butiker som kan erbjuda något mer än bara billiga produkter. De globala trenderna pekar också på en ökad efterfrågan på effektiv naturlig hudvård i kombination med resultatinriktade produkter. Vissa online-återförsäljare väljer nu att öppna fysiska butiker som ett komplement till nätet. Vad tycker du om detta, är det aktuellt för er? – Det kan det absolut vara. Vi har sedan flera år tillbaka haft en stor efterfrågan från våra kunder att öppna upp Skincity i en större fysisk miljö. Hittills har vårt fokus varit att skapa den bästa digitala upplevelsen, men vi utvärderar ständigt nya möjligheter för att utveckla vårt koncept. Ser du några utmaningar på dagens e-handelsmarknad? – Den tekniska utvecklingen går väldigt fort och kraven från alltmer medvetna konsumenter ökar. Man har länge pratat om skiftet från offline till online, men vår uppfattning är att det är först nu som det börjar ske i vår bransch. Vi tror att de varumärken och koncept som inte hänger med i denna utveckling kommer att få svårt i framtiden. Avslutningsvis så skulle jag vilja säga att det förändrade konsumentbeteendet och den snabba utvecklingstakten är den största ut maningen.