Tidningen Kosmetik 1
STYLING Amerikanska Remington, som är världsledan
de inom elektriska rakapparater och stylingverktyg, firar 80 år med en global kampanj som ger en till bakablick på ikoniska stilar och groomingtrender de senaste 80 åren. Målet är att utmana uppfattningen om ålder, kön och stil. Kosmetik har intervjuat Remingtons europeiska marknads- och kommunikationschef Claire Kelly. TEXT JESSICA S KEMPE När etablerades Remington och vad står varumärket för? – Remington grundades år 1937 i New York och lanserade världens första elektriska rakapparat. Inte långt efter 1940 lanserades även den första elektriska rakapparaten för kvinnor år. Därefter lanserade Remington också den första produkten avsedd för män att klippa sitt eget hår, världens första keramiska platttång och den första IPL-produkten för hemmabruk i Europa. Remington är ett dot30-tal terbolag till Spectrum Brands och har varit en global ledare inom kategorin personlig hårvård i 80 år. Portföljen har utvecklats och har ett brett sortiment av grooming- och hårvårdsverktyg. Ett mål är att ständigt ligga i framkant gällande såväl design och mode som teknik. Hur stort är Remington som varumärke globalt? – Remingtons produkter finns hos större återförsäljare i 40-tal cirka 160 länder världen över. Våra största marknader är USA, Europa, Mellanöstern, Afrika och Australien. Ni firar 80 år – kan du berätta om er spännande kampanj? – Remington firar stort med en kampanj som vi kallar ”80 Years Young”. Det är en kampanj som blickar tillbaka på ikoniska stilar och groomingtrender de senaste 80 åren och utmanar uppfattningen om ålder, kön och stil. Vi vill visa att varumärket under de senaste 80 åren har gett människor verktyg till att uttrycka sin egen individuella stil. Vi har lyckats möte mannens och kvinnans förändrade styling- och hårvårdsbehov i åtta årtionden. Hur fångar ni upp trender och förutspår vad konsumenter vill ha? – Remington investerar oerhört mycket i konsumentforsk50-tal å t åg v 80 ÅR TILLBAKA Vilka är de starkaste trenderna inom hud? – Gällande huden är återfuktning det största bekymret för kvinnor. Skönhetsverktyg som förbättrar effektiviteten hos dessa krämer är därför mest eftertraktade. Vi ser också en trend att alltfler kvinnor regelbundet tar ansiktsbehandlingar. I dag är konsumenter villiga att betala mer för att ta hand om sin hud. Utifrån detta spår vi att försäljningen av skönhetsapparaturer för hemmet kommer att växa, speciellt ihop med antiaging produkter. Även apparatur som diagnostiserar ett hudtillstånd och som erbjuder en personlig behandling kommer att driva på tillväxten för denna typ av marknad. Apparater som förbereder huden för att bättre absorbera krämer/serum tror vi också kommer växa. Vilka är de hetaste trenderna inom hår? – När det gäller hårvård ser vi ett ökat fokus på naturligt och hälsosamt hår. Det har lett till att hårvårdsmärken väljer näringsrika extrakt. Favoriterna är kokosnöt, ma c a och avok da o. Hårmarknaden fokuserar också på i dn i dualitet (som curl care) pro ud kter som är utformade för att förbättra och inte gömma naturlig textur. I och med fokus på naturligt och friskt hår tror vi att efter r gan på ingredienser som ger näring t h vi f å tiill håret ini rf ån i form att kosttill ks ott lär öka. Kan du avslöja n ra nya produktlanseringar? – Vi kan se att många hårvårdsmärken lanserar färgbevarande produkter och även vi följer den trenden. Ett nytt hårskyddssortiment kommer att lanseras under hösten 2018 – Advanced Color Protect, som är en innovativ serie av stylingverktyg som skyddar färgat hår och ger långvarig glans och livskraft tack vare Shea Oil och UV-filter. Dessa verktyg är oc sk å föra ge sedda med en intelligent färgskyddssensor som kontinuerligt läser av och reglerar temperaturen förför att ge optimal värme som är skräddarsydd för se ko dit hår. ditt e ektron siisk kedjo ellek och Ellos. Vilken är er strategi för att växa ytterligare i Sverige? – Reming ot n har flera serier inom ning. Dessutom arbetar vi nära salonger och professionella hårfrisörer för att utveckla ett innovativt sortiment med professionella produkter för att möta de senaste trenderna, stilarna och individuella behov. Vi vill att konsumenter ska ha tillgång till professionell kvalitetsteknik och högpresterande produkter som lika gärna deras frisör kan använda. Vi måste ständigt ligga i framkant på innovativa lösningar för konsumenter som till exempel oroar sig för sitt hårs kvalitet och söker efter stylingprodukter, som ger extra skydd. Vi måste också ligga rätt i mode och ha innovativa funktioner i våra verktyg så att konsumenter som är inspirerade av de senaste trenderna ska kunna nå dessa. hårvård, skönhet och hälsa som har blivit väl mottagna på den svenska marknaden. Vår strategi är att fortsätta vårt arbete med våra partners hos utvalda kanaler inom skönhetsindustrin och apoteksen. Vi kommer följa de senaste trenderna och erbjuda våra partners ett sortiment som deras målgrupp kräver. Remington kommer att lansera nya produkter två gånger om året och en större lansering inom skönhets- och hårvård kommer senare i år, vilket bidrar till ett ytterligare förbättrat sortiment. Vi har som mål att utveckla vår position inom värmeverktyg och grooming genom innovationer och en attraktiv design. 60-tal 70-tal Kosmetik 2-2018 41 air – Våra pro ud kter säljs i flera olika kanaler, från a kedj r, apotek, li sv medelsbutiker till frisörer och Viillka återförsäljare har ni i Sverige? – skönhetsvaruhus. I Sverige är våra största återförsäljare Åhléns, Lyko, Nikita H , Apotek Hjärtat, Mediama kr t, Elgiganten