Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD MARKNADSSTRATEGIER FÖR SKÖNHETSBRANSCHEN
Skönhetsnichade PR byrån VASS Productions kom i vår på en topplacering i rankningen Årets Byrå. De senaste två åren har byrån haft en årlig omsättningsökning upp emot 100 procent per år. Kosmetik har träffat VDn Ida-Sofia Klingspor för att höra mer om hur byrån startades, framgångsrecept och hur hon ser på det förändrade media landskapet och marknadsstrategier för skönhetsbranschen. TEXT JESSICA S KEMPE Ida-Sofia växte upp strax utanför Göteborg med en pappa som arbetade inom modebranschen. Som flykting från Ungern lyckades han bygga upp ett lönsamt distributionsföretag som importerade kläder och skor. – Att gå i min pappas fotspår och bygga upp något eget har varit en självklarhet för mig så länge jag kan minnas. Att få kombinera business med min kreativa ådra är något som jag alltid velat göra. Ida-Sofia gick på det engelskspråkiga programmet International Baccalaureate och efter studenten lyckades hon som enda uttagen från Skandinavien komma in på det topprankade universitet Imperial College i London. År 2009 fick hon sin examen i Business Management och bestämde sig för att flytta hem till Sverige. Hon började arbeta i familjeföretaget där hon snabbt fick stort ansvar och efter bara sex månader axlade hon rollen som marknadsansvarig för åtta olika varumärken i Norden. Drygt ett år senare och endast 24 år gammal tog hon sin erfarenhet från marknadssidan, flyttade till Stockholm och startade VASS Productions i egen regi. >> Showroom.