Tidningen Kosmetik 1
EKO | MARKNAD NATURLIG & SKAPANDE PROCESS Endast
26 år gammal grundade Marina Engervik det ekologiska norska hudvårdsmärket Marina Miracle, som nått stora framgångar i Norge. Nu satsar hon också stort på den svenska marknaden. Läs hennes berättelse, vilka utmaningar hon finner med att arbeta med ekologisk hudvård och hur viktigt det är att ingredienserna kompletterar varandra för att ge bästa effekt. TEXT KRISTINE RØDLAND M Marina Engervik är 30 år och grundade Marina Miracle i januari 2014. arina Engervik grundade Marina Miracle för fyra år sedan, motiverad av sina egna hudproblem. Som barn hade hon atopiskt eksem och det var till och med så illa att hon fick ligga inne på sjukhus en tid. – Jag har mycket känslig hud och får lätt eksem och irritation av hudkrämer. Jag hade en kaotisk hud som var torr och irriterad och med djup akne som jag aldrig hittade något bestående botemedel för. När jag var 23 år fick jag nog. Jag tog problemet i mina egna händer och bestämde mig för att fixa huden själv. Marina blev uppslukad av projektet och hon lärde sig allt om oljor, växtextrakt och örter och köpte vad hon trodde att hennes hud behövde. Efter mycket testande kom hon fram till en formel som fungerade och redan efter en månad blev hennes hud frisk. Eksemet gick tillbaka och groparna och den jobbiga aknen var inte längre inflammerad. – Min hud kom i balans och fick en ny glöd som den inte hade haft tidigare. Vänner och familj märkte det och fick prova. Ryktet spred sig och folk började kontakta mig för att köpa vad de kalllade "mirakeloljan". Jag insåg att det också fanns andra som behövde något som var 100 procent naturligt, tillverkat lokalt i Norge och som faktiskt gav resultat. Hon arbetade på den tiden som B2B-säljare i ett telekomföretag och hade länge fantiserat om att kunna sälja något hon brann för och tillverkade själv. ”Tänk så coolt det skulle vara”. Kosmetik 2-2018 55 >>