Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD På kontoret. 3 %å&r ll I'-(fia – För att
vara närmare kunderna flyttade jag till Stockholm där en stor del av Sveriges reklam, PR- och marknadsföringsmarknad finns. Jag har alltid velat jobba nära kunderna och vara en dynamisk partner. Stockholm som stad är även den inspirerande och mycket av trenderna som kommer till Sverige kommer hit först. Från början arbetade Ida-Sofia tillsammans med sin syster Ester och det stora genombrottet var när de lyckades vinna PR uppdraget för den engelska apotekskedjan Boots och varumärket No7. – Vi pitchade mot de största byråerna i Sverige och att vi tog hem kontraktet för Boots var enormt för oss. Det var ett miljonkontrakt och också vårt första steg att renodla oss inom skönhet. Efter att ha drivit bolaget i tre år fattade Ida-Sofia ett viktigt beslut. Byrån avslutade kontrakten med de befintliga modekunderna för att enbart satsa på skönhet. – Det var en chansning att nischa sig inom skönhet och vi är fortfarande den enda byrån i Sverige. Det har visat sig vara ett lyckokast, eftersom vi som byrå har kunnat bli experter på vårt område. Med tanke på skönhetsbranschens expansion som helhet så har vi också legat helt rätt i tiden. VASS Productions har flera stora konton inom skönhet, som L’Oréal, ACO, Schwarzkopf, Maria Nila och Sephora. Ida-Sofia påpekar att det har varit hårt arbete och att framgång grundar sig på att man ständigt är innovativ och ligger i framkant, särskilt med tanke på det ökade mediebruset. – Det har skett en stor förändring i det mediala landskapet under den tiden jag har varit verksam i branschen. Nu gäller det att hela tiden vara uppdaterad inom 38 Kosmetik 2-2018 den digitala utvecklingen och få varumärken att synas i allt från print till nya online-kanaler. I dag finns varumärken som byggt otroliga värden enbart genom sociala medier, en mediakanal som tidigare sågs som ett komplement snarare än grunden i marknadsföringsarbetet. I och med den digitala utvecklingen av medialandskapet tog Ida-Sofia, tillsammans med nya byråchefen och partnern Kristin Bohman år 2015 nästa stora steg och delade upp företaget i tre avdelningar; event, digital marknadsföring och PR. Inom Public Relations fokuserar man på traditionell PR med förtjänad synlighet, digitala avdelningen täcker annonsering, influencer marketing, content management och annonsering inom sociala medier och event är samlingsnamnet för event, produktion och projektledning. – På det här sättet kan vi på ett effektivare sätt ge våra kunder mer kreativa och nytänkande lösningar. Under 2016 öppnade Vass Productions även kontor i Norge. –Utöver att vi finns i Norge med fyra anställda har vi ingått ett partnerskap med en likvärdig byrå i Danmark och samarbeten i Finland. Därmed kan vi erbjuda full täckning i hela Skandinavien och det är jag stolt över. Det senaste två åren har byrån ökat sin omsättning med över 200 procent och under 2017 gick de från att vara sju till 20 anställda. Dessutom kom VASS Productions i år på tredje plats i den årliga rankingen av Årets Byrå. – Vi är jätteglada över vår utveckling och få arbeta med varumärken vi tror på. Framöver tror jag vi kommer vi se mer och mer fokus på hållbarhet, där branding och strategier är kopplade till ett ansvarstagande tänk för vår omgivning och miljö. Vilka är dina inspirationskällor/ förebilder? – Min främsta inspirationskälla är min pappa som kom till Sverige utan någonting på fickan och byggde ett otroligt lönsamt företag. Jag har vuxit upp i en entreprenörsmiljö och för det är jag väldigt tacksam. Jag är också mycket imponerad av familjen Kardashian och deras otroligt lyckade mediala strategi som lett till att flertalet familjemedlemmar byggt miljardförmögenheter. De har utnyttjat den digitala utvecklingen av medialandskapet på ett ultimat sätt. Din skönhetsrutin? – Utöver sömn, träning och ren kost ser jag till att göra en aktiv hudvårdsbehandling med aktiv Retinol i veckan. Dessutom använder jag sheetmask flera gånger i veckan för att preppa huden med fukt innan makeup. Favoriter i sminkväskan? – Jag älskar effektiva produkter med Retinol, glowdroppar som fungerar både som highlighter och under foundation för extra ”oumpf”och inte minst svart flytande eyeliner. Vass Productions Omsättning 2017: 20 MSEK (Sverige och Norge). Antal anställda: Totalt 20 anställda i Sverige och Norge. Utmärkelse: 3:e plats i Årets Byrå och låg i topp som enda byrå med fokus på skönhet, hälsa och livsstil. Största konton: L'Oréal, ACO, Maria Nila, Schwarzkopf, Boots och Walgreens Alliance.