Forskningssupplement 43 1
Forskningssupplement »Två olika vetenskapsideal b
etonar olika typer av kunskap.« Tabell 2 indikerar också att forskningsmöjligheterna efter doktorsexamen varierar såväl mellan som inom respektive område. Enkäten innehöll en lång rad frågor om bland annat forskarutbildning, avhandlingsämne, forskningserfarenheter, akademisk karriär och synen på relationen mellan forskning och yrkespraktik. Denna artikel bygger i huvudsak på specifika frågor om hur de disputerade ser på vikten av olika forskningsuppgifter. De tillfrågade ombads att på en femgradig skala från ”instämmer helt” till ”tar helt avstånd från” ange i vilken utsträckning man ställer sig till ett antal påståenden med formuleringen ”Den viktigaste uppgiften för forskningen i mitt ämne är att…”. Tabell 2. Enkätpopulation: disputerade inom vårdvetenskap, utbildningsvetenskap och socialt arbete. Vårdvetenskap Antal svarande Ålder, genomsnitt Andel kvinnor, % Grundexamen, andel i %: 8 Sjuksköterska Lärare Socionom Annan Doktorsexamen, period, andel i %: -2001 2002-07 2008Anställd inom akademin efter doktorsexamen, antal år i genomsnitt Docent, andel i % Professor, andel i % Verksam inom akademin efter doktorsexamen, andel i %: Helt eller till stor del Endast sporadiskt Inte alls Forskningsaktivitet efter doktorsexamen, uppskattad tid i %: > 50 25-50 < 25 230 55 85,3 93,0 16,2 3,1 17,9 19,0 46,5 34,5 10,6 23,1 9,3 86,4 12,2 1,4 19,4 29,4 51,2 Utbildningsvetenskap 309 56 70,2 7,2 75,6 4,1 38,1 16,6 44,0 39,4 13,6 16,4 6,9 94,3 3,2 2,5 18,6 28,7 52,7 29,9 34,1 36,0 14,3 16,1 13,7 92,8 6,7 0,5 31,7 29,9 38,4 Socialt arbete 170 54 62,3 1,8 4,1 72,3 35,9 8 Då ett flertal disputerade inom respektive område har flera akademiska grundexamina summerar detta inte till 100. 1.2018 socionomen 9