Nordisk Infrastruktur 1
KÖPENHAMNSMETRON Tågen på Köpenhamns Metro blir h
elt förarlösa. Foto: Buro Jantzen Cityringen adderar sjutton nya stationer till Köpenhamns metrosystem Text: Annika Wihlborg Den 29 september invigdes Cityringen, det enskilt största byggprojektet i Köpenhamn på 400 år. Cityringen adderar två nya linjer med sammanlagt sjutton stationer till Köpenhamns tunnelbanesystem. Som namnet antyder ska Cityringen länka samman Köpenhamns stadsdelar och göra det betydligt smidigare och snabbare för Köpenhamnsbor och turister att förflytta sig över stadsdelsgränserna. 3 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Cityringen kommer att knyta ihop bland annat Københavns Hovedbanegård, Rådhuspladsen, Kongens Nytorv, Østerport, Nørrebro och Frederiksberg. Cityringen är ett jätteprojekt som påbörjades 2009. Den består av totalt 15,5 kilometer tunnlar som förbinder stadens centrala delar med stadsdelarna Østerbro, Nørrebro, Vesterbro och Frederiksberg och samtliga stationer är belägna under jord. Det blir även betydligt lättare att byta mellan metro och S-tåg, fjärrtåg och Öresundståg. De sista månaderna innan invigningen av Cityringen lades mycket fokus på att montera perrongdörrar samt markarbeten och planteringar ovan jord. Parallellt pågick arbetet med ”Operational trial run”, vilket innebär att Metrosystemet under en period innan invigningen trafikerades som om det var i normal drift, fast utan passagerare. Den 29 september ägde invigningen rum med musikunderhållning och festligheter i såväl centrala Köpenhamn som i Frederiksberg. Ökar rörligheten i hela huvudstadsregionen Samtidigt pågår arbetet med att anlägga fem nya metrostationer i Sydhavn. Stationerna blir en förlängning av den befintliga Metrolinjen M4, som går till stadsdelen Nordhavn. När de fem nya stationerna i Sydhavn invigds 2024 integreras även Köpenhamns sydligaste delar i Metronätet. Utbyggnaden är efterlängtad eftersom den bland annat ska bidra till att minska trängseln på gatorna