Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 Tabell 17. Bidra
g till fria grupper och arrangörer 2013–2015 2015 Musikarrangörer (arrangerande musikföreningar) (tkr) Antal ansökningar från musikarrangörer Antal beviljade ansökningar Fonogram (tkr) Antal ansökningar om olika former av fonogramstöd Antal beviljade ansökningar Fria teatergrupper (tkr)A Antal ansökningar från fria teatergrupperA Antal beviljade ansökningarA Fria dansgrupper (tkr)B Antal ansökningar från fria dansgrupper Antal beviljade ansökningar Dansnät (arrangörer) (tkr) Antal ansökningar från dansnät Antal beviljade ansökningar Fria musikgrupper (tkr) Antal ansökningar från fria musikgrupper Antal beviljade ansökningar TOTALT (tkr) 34 058 168 99 8 043 618 138 64 295 352 117 45 452 231 68 2 158 13 12 16 560 699 268 170 566 2014 32 905 175 109 8 643 580 156 63 434 352 118 38 698 238 79 1 993 12 12 16 804 440 232 162 477 2013 33 800 182 100 7 902 565 140 53 805 314 76 39 920 173 67 1 870 12 11 16 540 400 236 153 837 A. Moomsteatern ingår i dessa siffror 2014 och 2015, men inte 2013. Den fick bidrag även 2013 (med 2,6 mnkr) men klassades då som bidragsärende. B. Ökningen mellan 2014–2015 beror på att Kulturrådet utnyttjade bemyndigandet på anslaget. Till grund för de bidrag som beviljats ligger de samlade bedömningarna från referensgrupperna. Bedömningarna är gjorda utifrån konstnärlig kvalitet, mångfald och förnyelse samt annan kulturpolitiskt värdefull utveckling inom det fria kulturlivet. Genom fördelningen av stöd under året har Kulturrådet haft som mål att spegla en mångfald av konstnärliga uttryck och verka för en geografisk spridning. Formerna och typen av spelplatser är i ständig förändring inom det fria scenkonstområdet vilket märkts i bredden av uttryck och discipliner bland ansökningarna. Konkurrensen om medel är stor inom den fria sektorn och många ansökningar som bedöms kunna bidra till en utveckling och större mångfald, såväl konstnärligt som kulturpolitiskt har Kulturrådet fått avslå. Ett mindre antal nya aktörer prioriterades av referensgrupperna vid fördelningen av såväl verksamhetsstöd som projektbidrag eftersom dessa bedöms förnya och utveckla scenkonstområdet. Möjligheten att stärka återväxt och konstnärlig utveckling begränsas dock av de hårda prioriteringar som måste göras. En avvägning vid fördelningen av verksamhetsbidragen har varit att förbättra förutsättningarna för konstnärernas arbetsvillkor och möjlighet till konstnärlig frihet och utveckling. Därför har de fria grupper som under året beviljats verksamhetsbidrag på samma nivå som tidigare år även beviljats en mindre uppräkning för löne- och kostnadsökningar. Eftersom anslaget för dessa bidrag inte räknas upp så krävdes även en viss omprioritering för att ge utrymme för uppräkningen. Kulturrådet bedömer att de beslut som togs 2015 starkt bidrog till att tillgängliggöra professionell scenkonst för barn och unga i hela landet i linje med de kulturpolitiska målen. De fria grupperna är nationellt sett bland de viktigaste aktörerna för den unga publiken. Inom ramen för nationellt främjande arbete för utveckling inom scenkonsten har Kulturrådet anordnat flera seminarier vid Scenkonstbiennalen 2015 i Malmö. Ett av dessa var konstområdesspecifikt för utveckling och spridning av den professionella dansen och övriga seminarier hade horisontella perspektiv och gjordes inom ramen för Kulturrådets uppdrag, Kreativa Europa och strategier för hbtq, mångfald och tillgänglighet. För att främja scenkonsten internationellt har Kulturrådet bland annat samordnat ett deltagande vid två internationella scenkonstmässor. Under APAP (Association of Performing Arts Presenters) genomfördes en presentation av svenska konstnärskap i samverkan med Konstnärsnämnden, vilket redan lett till internationella samarbeten och turnéer med ett flertal av deltagarna. Vid PAMS 21 (63)