Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 främst för att b
evaka frågor kring barnfattigdom, förebyggande arbete och barns inflytande på olika nivåer. Målgruppsanalys 13–25 år Den målgruppsanalys för åldersintervallet 13–25 år som efterfrågas i Kulturrådets regleringsbrev görs här utifrån ett urval av bidragsformer som riktar sig till aktörer med publik verksamhet. Underlaget för analysen utgörs av hur de bidragssökande i ansökningsblanketterna har besvarat frågan ”ange huvudsaklig målgrupp”. Denna fråga har funnits i myndighetens blanketter i några år men den har inte bedömts ha tillräcklig kvalitet för en djupare statistisk analys eftersom det är väl känt att det är mycket svårt för många kulturaktörer att bestämt ange en viss målgrupp för sin verksamhet eller att föra åldersstatistik över publik etc. Redovisningen i tabellen nedan sker alltså med denna reservation för underlagets kvalitet. Tabell 31. Huvudsaklig målgrupp för beviljade bidrag 2015 inom publika verksamhetstyperA 0–12 år Fria musikgrupper/verksamhetsbidrag Musikarrangörer/verksamhetsbidrag Musikarrangörer/projektbidrag Fria teatergrupper/verksamhetsbidrag Teater/projektbidrag Fria dansgrupper/verksamhetsbidrag Dans/projektbidrag Läs- och litteraturfrämjande TOTALT A. Procentandelarna i tabellen är avrundade. Ett begränsat antal, 9 procent, angav att den huvudsakliga målgruppen är ungdomar 19–25 år. Gruppen 13–18-åringar anges som huvudsaklig målgrupp av 10 procent av bidragsmottagarna. Med hänsyn till svårigheterna för många att precisera en huvudsaklig målgrupp har Kulturrådet i ansökningsblanketterna även efterfrågat en beskrivning i fritext av målgruppsarbetet. Av fritextsvaren framgår bland annat att många grupper inom musikområdet och scenkonsten vänder sig till en bred publik i alla åldrar, vilket ger en svag koppling mellan ifylld huvudsaklig målgrupp och fritextsvaren. Verksamheterna särskiljer i många fall inte mellan unga vuxna och övrig vuxen publik. När det gäller läs- och litteraturfrämjandet så är däremot kopplingen mellan fritext och ifylld huvudsaklig målgrupp tydligare. Projektens karaktär inom dettas område tillåter i högre grad en inriktning mot en viss målgrupp. Det finns dock även här en tendens till svagare koppling mellan angiven huvudsaklig målgrupp och vad som sägs i fritextsvaren när det gäller åldersintervallet 19–25. Många av de aktörer som har angett att de riktar sig främst till 13–25-åringar vill genom sin verksamhet påverka sin målgrupp i olika riktningar. Det kan handla om projekt som tar upp frågor som jämställdhet, integration, identitet, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Många uttrycker också en tydlig önskan att sprida intresse för sin konstform till nya, yngre målgrupper. Sammantaget är det dock svårt att utifrån tillgängliga uppgifter skapa sig en heltäckande bild av hur väl Kulturrådets bidragsgivning kommer barn och unga i åldersintervallet 13–25 till del. 3.5.3 Nationella minoriteter Kulturrådet fördelar särskilda medel i form av projekt- och verksamhetsstöd för att främja det samiska folkets och övriga nationella minoriteters kulturverksamhet. Ansökningarna bedöms av en referensgrupp för nationella minoriteters kulturverksamhet, som också bedömer ansökningar om stöd till planerad utgivning av nationella minoriteters litteratur. Merparten av bidragen till nationella minoriteters kulturverksamhet fördelades 2015 som verksamhetsstöd till fem verksamheter: Uusi Teatteri i Stockholm, Tornedalsteatern i Pajala, Sverigefinska biblioteket i Stockholm, Judiska biblioteket i Stockholm och Romska Kulturcentret i Malmö. Övriga medel fördelades som projektbidrag där Kulturråder prioriterade barn- och ung33 (63) 10% 3% 0% 49% 20% 21% 16% 31% 19% 13–18 år 4% 0% 4% 11% 25% 0% 5% 21% 10% 19–25 år 12% 16% 4% 4% 8% 0% 5% 6% 9% 26 år– 74% 81% 93% 37% 47% 79% 74% 42% 63%