Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 webbplatser, soc
iala medier och nyhetsbrev. Där har också material om hbtq-frågor framtaget av Folkhälsomyndigheten, Forum för levande historia, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Riksutställningar och Socialstyrelsen presenterats. En normkritisk checklista för kommunikation har tagits fram och hbtq-perspektiv har uppmärksammats vid tillsättande av ledamöter i arbets- och referensgrupper samt i myndighetens bidragsgivning. Kulturrådet har också arbetat för att främja hbtq-frågor inom kulturområdet regionalt genom att hålla presentationer på utbildningsdagar, kulturting och kulturforum i Jönköping, Kalmar och Västerbotten. 3.5.21 Sammanhållande kommunikationsinsatser Syftet med Kulturrådets kommunikationsinsatser är främst att stödja och synliggöra bidragsgivning och främjande. Det handlar bland annat om att sprida kunskap om myndighetens verksamhet och att lyfta fram konsten och kulturens betydelse i samhället. Kulturrådet strävar i all kommunikation efter öppenhet, transparens och tillgänglighet. Kommunikationen sker i många kanaler: webbplatser, digitala pressrum, nyhetsbrev, medieutskick, sociala medier, personliga kontakter och nätverk, konferenser, seminarier, mässor, rapporter och trycksaker. En rad horisontella perspektiv har lyfts fram på Kulturrådets webbplats, exempelvis läsfrämjande, barn och unga, hbtq, tillgängligt kulturliv och internationell scenkonst. Här finns rena faktasidor, artiklar och webbfilmer som tipsar om lärande exempel. På alma.se informeras om Litteraturpriset till Astrid Lindgrens Minne; pristagarna och olika evenemang kopplade till priset. Antalet följare i Kulturrådets sociala kanaler ökade under året, på Facebook från 2 700 till 3 400 och på Twitter från 3 500 till 5 350. Kreativa Europa Desk Kultur kompletterade sin närvaro med ett konto på Twitter. Läsambassadörens blogg uppgraderades med en ny struktur och layout. De 38 webbfilmer som producerades visades sammantaget omkring 4 500 gånger. Konferenserna Queer kultur och Garanterat bra böcker webbsändes, liksom Kulturrådets utbildningsdag om tillgänglighet. Kulturrådet producerade tre digitala nyhetsbrev; ett allmänt från Kulturrådet, ett från Kreativa Europa Desk Kultur och ett på engelska om svensk litteratur i utlandet kallat Swedish Literature. Elva upplagor av Kulturrådets allmänna nyhetsbrev har skickats under året och nådde drygt 5 000 mottagare per utskick. Under 2015 har Kulturrådet skickat 65 pressmeddelanden om större bidragsfördelningar till konst och kultur, regeringsuppdrag, expertmöten, prioriterade projekt med mera. Under 2015 har 13 trycksaker tagits fram, däribland flera skrifter för att främja svensk litteratur och scenkonst utomlands. Inom ramen för regeringens satsning Plan för jämställdhetsintegrering (JiM), har Kulturrådet låtit göra en normkritisk granskning av Kulturrådets och ALMA:s webbplatser. Granskningen visade att Kulturrådets kommunikation fungerar väl ur ett jämställdhetsperspektiv. Exempelvis förmedlas inte stereotypa framställningar av personer avseende någon diskrimineringsgrund. Kvinnor och män skildras utifrån sin yrkesroll och kompetens. Granskningen identifierade också vissa utvecklingsområden, bland annat att öka representationen av män i text och bild. Kulturrådet har arbetat med en kommunikationsbyrå för att utveckla en strategisk riktning för Kulturrådets kommunikation och för att utveckla verktyg som hjälper Kulturrådets medarbetare att optimera sina kommunikationsinsatser. Tabell 36. Genomförda kommunikationsinsatser 2013–2015 Kommunikationsinsatser Pressmeddelanden (antal) Kulturrådet/ALMA Nyheter på Kulturrådets webbplats (antal) Nyheter på ALMA-webben (antal) Unika besökare på Kulturrådets webbplats (antal) Unika besökare på ALMA-webben (antal) Unika besökare på Bolla-webben (antal) 46 (63) 2015 65/13 101 22 239 029 58 489 Nedlagd 2014 83/15 110 34 217 682 77 544 23 159 2013 127/18 97 36 194 786 55 681 15 368