Kulturrådets årsredovisning 2015 1
Kulturrådets årsredovisning 2015 etniska och kult
urella bakgrund är också viktiga aspekter för gruppernas sammansättning. Kvalificerade ämneskunskaper förenat med de drag som särskiljer ledamöterna är en viktig utgångspunkt för diskussioner som främjar konstnärlig kvalitet och förnyelse. Perspektiv som är viktiga i kvalitetsbedömningen, vid sidan av konstnärlig kvalitet, är bland annat hur de sökande hanterar verksamhetsmässiga prestationer, ekonomiska förutsättningar och Kulturrådets horisontella perspektiv. Bedömningen sker med utgångspunkt i de nationella kulturpolitiska målen och utifrån kraven i förordningarna som reglerar bidragsgivningen. Endast ansökningar som bedöms ha tillräcklig kvalitet kommer ifråga för bidrag. När Kulturrådet anlitar ämnesexperter aktualiseras ibland frågor om jäv, vilket måste hanteras noga genom skriftliga noteringar i beslutsprotokollen. Det gäller såväl i arbets- och referensgrupper som vid beslut av generaldirektören och Kulturrådets styrelse. Samma krav gäller om en medarbetare vid Kulturrådet i något ärende skulle vara jävig. Det är viktigt att den information som lämnas på Kulturrådets webbplats är korrekt och innehåller upplysningar om hur bidrag söks, datum för ansökningsomgångar och vilka formella krav som ställs. I kontakter med myndigheten ska alla bemötas professionellt med tydliga och korrekta svar. Tillämpningen av de interna rutinerna för bidragsprocessen samt Kulturrådets policyer är en del i säkerställandet av att bidragsgivningen kännetecknas av transparens och en rättssäker hantering. Även redovisningarna av den verksamhet som haft stöd från Kulturrådet är viktiga för kvalitetssäkringen, dels för att säkra att beviljade stöd använts till det de var avsedda för, dels för att få en samlad uppföljning av de många bidragsformernas relevans, funktion, effektivitet och resultat. Kulturrådet har under året fortsatt arbetet med att strukturera och effektivisera bidragsuppföljningen. Kvalitet i resultaten av bidragsmottagarnas verksamhet kan inte enbart bedömas genom redovisningarna. Främst inom scenkonstområdet, men även inom bild- och formkonst, krävs kompletterande kunskapsinhämtning. Det sker till exempel genom att myndighetens personal och ledamöter i referensgrupperna gör besök vid framföranden och utställningar. Ytterligare en aspekt på bidragsfördelningens kvalitet är att bidragen kontinuerligt anpassas till de nya behov som uppkommer. Kulturrådet lägger stor vikt vid kontakter och dialog med regionala, kommunala och kulturlivets företrädare för att göra stöden träffsäkra och anpassade till de olika områdena. För att öka kunskapen om bidragen genomför Kulturrådet även riktade informationsinsatser. Ökad kunskap om de statliga stöden bedöms bidra till att skapa förutsättningar för såväl konstnärlig utveckling som ett ökat utbud inom området. De analyser som Myndigheten för kulturanalys genomför är viktiga underlag för Kulturrådets kvalitetssäkringsarbete och utveckling. Kulturrådet konstaterar att flera av de faktorer som bidrar till en hög kvalitet i verksamheten inte är mätbara. Kulturrådet har ändå valt ut vissa kvalitativa aspekter som kan kvantifieras och följas upp över tid med hjälp av ärendehanteringssystemet. Kvalitativa aspekter på myndighetens eget resultat framgår även löpande i kommentarerna i resultatredovisningen. Tabell 1. Genomsnittlig handläggningstid för samtliga beslutade bidragsärenden 2015 Handläggningsdagar i genomsnitt 77 2014 70 2013 74 2012 82 2011 84 2010 86 Måttet definieras som antal dagar från att ett ärende registreras i Kulturrådets ärendehanteringssystem (vanligtvis inkommen ansökan) till datum för det första beslutet i ärendet. Målet har varit att den genomsnittliga handläggningstiden successivt ska minska samtidigt som en god kvalitet i bidragshanteringen upprätthålls. Mätmetoden har använts sedan 2010. Med hänsyn till de stora ärendevolymerna har metoden bedömts ge en rättvisande bild vid jämförelser mellan åren. Handläggningstiden sjönk successivt under perioden 2010–2014, från 86 dagar till 70 dagar. Under 2015 ökade den dock av flera skäl till 77 dagar. Bakomliggande orsaker var bland annat den pressade 7 (63)