Stärkta bibliotek 1
Stärkta bibliotek och då kan de komma såhär: ”Här
har ni si och så många tusen, ni har veckan på er och göra er av med dem för vi ska redovisa det här projektet” [skratt]. Bara såhär lite överdrift men då kan man ju fundera om de här pengarna som uppenbarligen finns varför kunde vi inte ha dem i verksamheten från början där de faktiskt gör mest nytta? (D3, Söderhamn) Bland de få kritiska synpunkter som förekommer finns en viss tveksamhet kring det nya ansökningsförfarandet där man inte kan göra flera ansökningar per kommun: ”Jag tyckte bättre om omgång ett där man verkligen kunde söka medel till olika projekt och inte skicka den här ... lite större ansökan. Så nu kan du bara skicka in en ansökan per gång.” (D19, Kungsbacka). Att göra flera ansökningar uppfattas som positivt, eftersom man då kan justera kursen om någon satsning inte blir som man har tänkt. 3.4.6 Hur har samverkan mellan kommunal och regional biblioteksverksamhet påverkat effekterna av satsningen? Som framgått ovan har det förekommit inslag av samverkan mellan olika parter och i olika faser av projekten. Materialet erbjuder exempel på hur biblioteken har samverkat med representanter för minoritetsgrupper, med lokala föreningar, med användargrupper och med annan kommunal verksamhet till exempel IT-avdelning, vård och omsorg, skolor och fritidssamordnare. Ett slags summering av den här typen av inslag framträder i följande citat: [Samverkan] har vi jobbat mycket med. Det har varit en stor del av arbetet under förstudien också, att liksom knyta kontakter. Och vi har haft en sådan spridningskonferens, eller ... Där vi har samlat både kommunala aktörerna och andra intressenter. Det kan vara studieförbund eller föreningar, och det finns ju organisationer som jobbar så där, så det var ganska stort och så har vi ju jobba tillsammans med regionbiblioteket förstås. Så det har varit ett ganska stort fokus på det. Det bygger nästan på att vi behöver samarbetsaktörer för att kunna få verksamhet av dem. (D1, Linköping) Den bild som träder fram i citatet av hur projektet har initierats och genomförts just på den plats där den intervjuade arbetar ger vid handen att samverkan utgör ett alldeles nödvändigt inslag i arbetet. Det har också förekommit inslag av samverkan mellan olika bibliotek, men i mindre omfattning än vad man möjligen skulle ha kunnat föreställa sig. Det tycks också ofta vara en samverkan som utgår från informellt nätverkande och bygger på personliga kontakter, även om vi också kan se inslag i materialet där den regionala biblioteksverksamheten har bidragit med kontaktskapande åtgärder och annat stöd: Jag tycker att regionen har varit bra på att sammanföra oss och att de nätverkar på sitt håll också som att: ”Har du hört talas om den där hon sysslar med samma sak som du?” Där har regionen hjälpt till. Det kan absolut vara så att det hjälper, att det underlättar om man känner varann sedan innan och har lite koll på varann. (D3, Söderhamn) Hur den regionala biblioteksverksamheten omtalas i intervjumaterialet varierar en hel del, även om det övervägande intrycket är att den främst har agerat som ett befintligt stöd men som långt ifrån alla har dragit nytta av. På frågan om huruvida det har förekommit samverkan med den regionala biblioteksverksamheten exempelvis inför ansökan berättar en av intervjupersonerna: Inte direkt, nej. Men vi pratas ju mycket vid […] i Kalmar län, det gör vi. Och vi har mycket möten och vi ställer frågor ... Ja, det gör vi. Vi pratar mycket med varandra. Vi söker stöd och råd hos varandra. [Ett annat bibliotek] fick ju också meröppet och hon har ju samma funderingar som jag. Så vi har hörts lite runt det, men vi har inte direkt försökt att göra nånting tillsammans. (D9, Emmaboda) 37/48