Stärkta bibliotek 1
Stärkta bibliotek förändring kommer antingen från
ledningen eller från medarbetarna. Löfström (2021) konstaterar emellertid att ”[u]ppifrånperspektivet tenderar till att skapa alltför mycket motstånd hos medarbetarna, medan nedifrånperspektivet visar sig öka motivationen att medverka i förändringsarbetet, men skapar svårigheter att hålla samman arbetet i en gemensam riktning” (s. 210). Den framgångsfaktor vi ser i resultatet av vår intervjustudie kan dock snarare beskrivas som ett inifrån-och-ut-perspektiv, där ledning och medarbetare har samlats kring förändringsbehovet. 3.5.3 Utmaningar Det förändrings- och implementeringsarbete som skisseras ovan är som antytts komplext, eftersom det förväntas ta form i ett sammanhang som karaktäriseras av styrning på flera nivåer och som rymmer enskilda och grupper av aktörer med olika intressen och visioner. Att ledning och medarbetare kan vilja dra i olika riktningar kan således komplicera uppdraget. Likaså måste den utmaning beaktas som består i att genomföra förvisso finansierade men ändå adderade projekt samtidigt som den ordinarie verksamheten ska skötas. Av det faktum att verksamheten i och med satsningen Stärkta bibliotek ofrånkomligen i många fall tenderar att utökas, följer även den utmaning som består i att införliva de nya projekten i den tidigare, befintliga verksamheten. Ytterligare ett inslag av komplexitet utgörs av den förväntan (bland annat antydd i den blankett där ansökan om medel görs) och den ambition (som ofta uttrycks från flera parter) om att projekten ska genomföras i olika konstellationer av aktörer som samarbetar. Det förefaller rimligt att enskilda kommuners folkbibliotek, som tillsammans med bibliotek i andra kommuner har ett gemensamt uppdrag och därmed en lång rad gemensamma intressen, i många fall skulle kunna samarbeta. Att biblioteksväsendet ska samverka är också något som stipuleras i bibliotekslagen. Vi konstaterar emellertid att samarbeten över kommungränserna inom ramen för Stärkta bibliotek är ovanliga. I den paragraf i bibliotekslagen som behandlar regional biblioteksverksamhet betonas att denna verksamhet särskilt syftar till att främja samarbete mellan de folkbibliotek som är verksamma i länet. När det gäller satsningen på Stärkta bibliotek visar det sig att detta samarbete har varit svårt att få till stånd. En generell slutsats som kan dras är således att imperativet om samarbete mellan bibliotek och mellan kommunal och regional nivå har utgjort en utmaning. Avslutningsvis konstaterar vi att ett starkt framträdande inslag i intervjumaterialet utgörs av utsagor om hur covid 19-pandemin har utgjort en högst påtaglig utmaning för genomförandet av flera av de finansierade projekten. 3.5.4 Lärdomar De lärdomar som framträder tydligast genom intervjustudien reflekteras i mångt och mycket i det ovanstående. I synnerhet ser vi ett nära samband mellan sådant som vi har identifierat som framgångsfaktorer och lärdomar. Särskilt framträder här vikten av att projekt hålls ihop från idégenerering till genomförande, men också att den tid för planering och eftertanke som projektmedlen har medgett i många fall tycks ha bidragit till att traditionellt och historiskt formade och etablerade arbetssätt har omprövats, vilket har lett till innovation och omprioriteringar. Även utmaningar kan förvaltas som lärdomar och ge stöd för framtida satsningar på stärkta bibliotek. Här framträder särskilt frågan om samverkan över såväl kommungränser som mellan kommun och regionen. En lärdom som återkommande framträder i resultatet av intervjustudien är den som anknyter till hur de deltagande bibliotekens medarbetare genom satsningen i flera fall tycks ha utvecklat nya 41/48