Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Dyrt att inte satsa på järnväg i Västsve
rige Av Peter Höök Trafikverkets uppdrag att lägga fram förslag för hur nya stambanor GöteborgStockholm och Stockholm-Malmö ska byggas för en kostnadsram på 205 miljarder kronor går nu in i ett slutskede. Tidigare har tre förslag, R1-3, presenterats för hur en utbyggnad ska se ut. I november kom ett fjärde kompletterande förslag, RU4, samt ändringar i RU1. Västra Götalandsregionen och de västsvenska kommunerna längs sträckan har nu skickat in kompletterande synpunkter till Trafikverket. Max Falk, infrastrukturstrateg Västra Götalandsregionen, saknar fortfarande det västsvenska perspektivet i Trafikverkets nya alternativ. – Av de fyra förslag som Trafikverket presenterat är förslag 1 det alternativ som bäst skulle uppfylla de nyttor som Västra Götalandsregionen och de västsvenska kommunerna politiskt tagit ställning för. Både station i Mölndal och vid Landvetter flygplats finns med. Däremot fångar inte fortsättningen mot Ulricehamn och Jönköping upp de regionala resorna, och de integreras därmed inte i samma arbetsmarknadsregion, säger Max Falk. I RU2-RU4 föreslås ingen station i Mölndal eller vid Landvetter flygplats och i RU3 föreslås Västra Götalandsregionen saknar det västsvenska perspektivet i förslaget om nya stambanor. Foto: John Hardwick inte heller en koppling till ett centralt stationsläge i Borås. – Sverige förlorar på att snåla i väst, och på sikt kommer det bli dyrare. Det handlar om infrastruktur som måste byggas för att de expansiva kommunerna i stråket ska kunna erbjuda ett hållbart resande i framtiden. Det finns redan idag stora utmaningar, tillägger Max Falk. Max Falk saknar ett tydligare helhetsgrepp från Trafikverket kring den lösning där den befintliga Kust till kustbanan kopplas på ny stambana som Trafikverket själva varit med och tagit fram – det så kallade förstärkningsalternativet. – I kombination med ny stambana skulle denna koppling kunna öka kollektivtrafikresandet från dagens 7 miljoner till 19 miljoner per år. Det är unika siffror i ett svenskt sammanhang, tillägger Max Falk. Trafikverket bygger Tvärbanan till Sollentuna Av Peter Höök SL, Sollentuna kommun och Trafikverket bygger för att Tvärbanans nya Kistagren ska få sin slutstation i Helenelund. Det blir ett nytt torg och en ny Tvärbanestation vid den nuvarande pendeltågsstationen. Våren 2021 planerar Trafikverket att börja bygga. När man är klar kommer Helenelund att ha ett nytt centralt torg där det är enkelt att byta mellan Tvärbanan, pendeltåg och bussar. SL bygger ut Tvärbanans Kistagren från Norra Ulvsunda via Bromma flygplats, Kista och vidare 14 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 Nu startar bygget av Tvärbanan till Sollentuna. Illustration: Sweco till sin slutstation i Helenelund. Mellan Kista och Helenelund finns idag en passage under E4 för bussar, gående och cyklister. Men den är för smal och för låg för Tvärbanan. Trafikverket kommer därför att riva den nuvarande passagen och bygga en ny passage som är tillräckligt bred och hög. För att trafiken på E4 ska kunna passera under byggtiden byggs en tillfällig väg vid sidan av E4, med samma antal körfält som idag. När den nya passagen för Tvärbanan är klar kommer trafiken att flyttas tillbaka till vanliga E4. Sollentuna kommun kommer att skapa en ny stadsmiljö i Helenelund. Ändhållplatsen för Tvärbanans Kistagren blir en del av ett nytt centralt torg beläget mellan stambanan och E4.