Nordisk Infrastruktur 1
BULLER – Utvecklingen har gått snabbt på senare å
r vad gäller bullernivåer från tåg. De nya persontåg som tillverkas nu har betydligt lägre bullernivåer än äldre tåg. Motsvarande utveckling är nu på gång även på godsvagnssidan. Ytterligare ett område som det läggs mycket resurser på framöver är aerodynamiskt buller från höghastighetståg, säger Karin Blidberg, nationell trafikbullersamordnare på Trafikverket. Karin Blidberg, nationell trafikbullersamordnare på Trafikverket. Foto: Trafikverket Minskar bullret direkt vid källan Trafikverket arbetar både med förebyggande bulleråtgärder och med riktade åtgärder för att minska befintlig bullerproblematik. De deltar bland annat i kommunernas planering genom att yttra sig över detaljplaner och har en löpande dialog med kommuner angående potentiella lösningar på trafikrelaterat buller. Trafikverket arbetar förstås också för att minska bullret direkt vid källan, exempelvis att genomföra en extra slipning av rälsen samt förbättrat underhåll, vilket kan sänka bullernivån. När nya järnvägar byggs eller när befintliga järnvägar byggs om väsentligt kan de även minska vibrationerna. Vid ny- och väsentlig ombyggnad av järnvägar är ambitionen att närboende inte ska utsättas för nivåer som är högre än riktvärden för buller och vibrationer. Dessutom genomförs riktade skyddsåtgärder för de som är mest bullerutsatta, exempelvis genom att byta fönster i de fastigheter som ligger närmast järnvägen. Som en mer långsiktig åtgärd bedriver Trafikverket dessutom forskning kring effekter och åtgärder som kan minska buller- och vibrationsnivåer, ofta i samverkan med andra forskningsaktörer. Ett pågående forskningsprojekt fokuserar exempelvis på att minimera hjulskriket från järnvägen genom att analysera effekten av att installera friktionsmodifierare, ett slags smörjmedel som tillåter att kraften mellan hjulen och rälsen blir lägre än normalt. NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 23