Nordisk Infrastruktur 1
SJÖFART till lastoperationer, risker och ruttopti
mering. Idag är fokus på att utveckla det vinddrivna biltransportfartyget Oceanbird som ska kunna lasta 7000 bilar. Det vinddrivna konceptet, som beräknas minska koldioxidutsläppen med 90 procent, rönte stor uppmärksamhet när det presenterades vid en digital presskonferens i september 2020. – Vi är överväldigade av allt stöd vi har fått. Många av reaktionerna innehåller hopp. Äntligen en lösning som är verklig och som faktiskt kommer att bidra till att bromsa klimatförändringen. Jag tror att vi alla är svältfödda på positiva nyheter inom detta ämne, säger Per Tunell, operativ chef vid Wallenius Marine. Vid presskonferensen fick representanter från media en förhandsvisning av det 200 meter långa fartyget. En av de största utmaningarna med Oceanbird är de fem teleskopiskt indragbara vingseglen som kan sträcka sig 45 till 100 meter över havet beroende på vindförhållanden. Vindseglen, som mer liknar flygplansvingar än traditionell segelduk, kommer ha en sammanlagd area på runt 7500 kvadratmeter. Istället för att hemlighålla konceptet, som kan appliceras på andra fartygstyper, har Wallenius Marine valt att vara transparent med design, teknik och utmaningar. – Vår vision är att leda vägen mot hållbar sjöfart, och naturligtvis vill vi att andra ska gå med oss. Det här är inte en tävling utan snarare en riktning som vi alla måste ta. Genom att vara transparent i processen vill vi inspirera andra att testa gränsen för vad som är möjligt, förklarar Per Tunell. Från 4000 år före Kristus till mitten av 1800talet, då segelfartygen fick konkurrens av oceangående ångfartyg, var vinden sjöfartens främsta framdrivning, och Oceanbird är det första ocesammans med KTH och fartygsindustrikonsultbolaget SSPA, utvecklar ett nytt vinddrivet fartyg. Ulysse Dhomé, projektledare vid KTH, är nöjd med resultatet av provseglingarna. – Detta är projektets största milstolpe hittills. Från och med nu kan vi utföra riktiga mätningar. Vi kan testa båtens beteende, olika strategier, och se hur den reagerar när vi flyttar på vingseglen, vilket vi inte har kunnat göra tidigare, säger Ulysse Dhomé. Initiativtagare till Oceanbird är rederiet Wallenius Marine som är en del av koncernen Soya Group. Grunden till koncernen lades 1934 när Olof Wallenius startade Rederi AB Soya, döpt efter soyaoljan som hans fartyg då fraktade. Wallenius Marine bildades 2003 som en avknoppning från Wallenius Lines för att fokusera på fartygshantering, tekniska tjänster, nybyggnation och design inom främst biltransport och rorogods. Under 2010-talet intensifierade företaget sitt fokus på att utveckla kostnadseffektiva och miljömässigt hållbara fartygsdesigner och började utvärdera olika energikällor med fokus på fossilfri energi. – Sett till koldioxidutsläpp per transporterat ton last är sjöfarten egentligen ett mycket effektivt transportmedel. Vi kan dock alla göra mer, säger Carl-Johan Söder, designchef vid Wallenius Marine. – Det har skett vissa framsteg inom närsjöfart och på kortare rutter, och ett antal aktörer testar power drive och hybrider av olika kapacitet. Fjärrsjöfarten har en långsammare utveckling, men ett ökande antal seriösa aktörer överväger vindassisterad framdrivning. För några år sedan startade Wallenius Marine Oceanbird-projektet under namnet wPCC, wind Powered Car Carrier. Projektet har analyserat olika aspekter kring vindassisterad framdrivning - allt från aerodynamik och hydrodynamik Wallenius Marine har enligt operativa chefen Per Tunell valt att vara transparent i processen för att inspirera andra att testa gränsen för vad som är möjligt. Foto: Wallenius Marine NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 39