Bumsen 1
TUFFASTE TJEJEN? Roald Amundsen, Marco Polo, Chri
stofer Columbus och Neil Armstrong som begav sig ut på farliga och kanske ödesdigra resor. Mitt i denna testosteronstinna bunt är det ett par kvinnor som har utmärkt sig. En av dem är Elspeth Beard som begav sig iväg på en jorden runt-resa på en BMW R/60. Egentligen hade hennes äventyr på två hjul börjat när hon var 16 år och första gången åkte bakpå kompisens Husqvarna från London till Salisbury Plain. Snart därpå köpte Elspeth sin första hoj. En Yamaha YB100 som hon beskriver som både billig och effektiv för att dagpendla med inne i London. Men det var först när hon bytte Yamahan mot en Honda CB250N som hon började förstå vilken ”resepotential” en motorcykel hade. Elspeth hade vuxit upp i centrala London med sin äldre syster och lillebror. Båda föräldrar var doktorer och jobbade heltid. Hon hade haft en ganska okonventionell barndom som hon beskriver som både harmonisk och lycklig, samt att hon tilläts ha en relativt hög portion frihet och oberoende. Mycket till följd av att barnen skickades iväg till internatskola vid tio års ålder. Men det var en livfull unge som inte var redo att följa alla regler i boken och vid 16 års ålder blev hon avstängd från skolan. När Elspeth blev uttråkad av Hondan så skaffade hon 1979 en fem år gammal begagnad BMW R60/6. Kanske inte den ultimata tourern efter dagens mått, men marknaden för den här typen av hojar var relativt begränsad vid den här tiden. –Konceptet ”äventyrshoj” hade ännu inte uppfunnits. Om du ville ha en komfortabel, pålitlig och robust motorcykel som klarade av långa reseetapper så var det bara BMW som gällde, säger Elspeth. Första resan med BMW:n var en befriande upplevelse. Med känslan av att kunna åka precis vart hon vill började utflykterna förvandlas till resor. Först Skottland, sedan Irland och efter det genom Europa under sommaren 1980. Året därpå övertalade hon sin bror att följa med till Los Angeles i USA, där de köpte en BMW R75/5 och åkte till Detroit. Resor som inte bara ökade på hennes självförtroende, utan även lärde henne att ta hand om sin motorcykel. –Jag har haft tur att min far var väldigt praktiskt lagd. Han kunde reparera det mesta genom att först lära sig grunderna genom böcker. Som liten tillbringade jag mycket tid med honom i verkstaden, vilket gjorde att jag utvecklade en liknande inställning. Han gav mig helt enkelt förtroendet att ta isär saker, lära mig hur de fungerar och sedan montera dem igen. Det blev en ”can do-strategi” som jag har tagit med mig genom livet, säger hon. Med en Haynes-manual i resväskan och nödvändiga verktyg kunde Elspeth reparera precis allt på sin BMW. Och det var färdigheter som hon sedan skulle komma att behöva vid ett antal tillfällen för att ens överleva. Det var nu som 23-åring hon bestämde sig för att göra den riktigt långa resan. Tankarna hade ruvat ett tag, men anledningarna till att stanna kvar hemma började bli mindre viktiga än längtan efter det stora äventyret. Så Elspeth kontaktade alla motorcykeltidningar hon hittade 13