Bumsen 1
RENOVERING LÄTTAD FÖRARE tern putade utåt och fra
måt istället för inåt i motorn. Med ”läpparna” putandes i fel riktning så blir tätningen även där lidande. För att lyckas montera packboxen med ”läpparna” putandes åt rätt håll, och utan att de hakar i någon kant och vänds utåt igen, så fick jag i förväg forma packboxens innerdiameter med ett plastlock till ett lackstift. Locket var aningen större än diametern på packboxens tätning. Genom att pressa ut den en smula så fick jag den marginal som behövdes för att kunna trä den över axeln. Men det var svettigt. Teflonpackboxen har tillika en minnesfunktion som gör att den återgår automatiskt till sin ursprungliga form när den blir varm. Besvikelsen var stor över att behöva vara tillbaka på ruta ett igen. En liten tröst var att jag redan gjort jobbet en gång tidigare och att det nu skulle gå lite fortare - trodde jag. För nu uppstod frågan: hur fasen ska man lyckas knacka in den stora packboxen så att den sticker ut exakt 0,5 millimeter hela vägen runt? Det är svårt nog att överhuvudtaget få in den snyggt, och utan att skada den. I min dystraste stund, med huvudet instucket i motorn där stora packboxen ska sitta, grubblandes över hur jag skulle gå tillväga, föll blicken på det stora kullagret för den utgående axeln. I kanten på lagret anade jag ett namn präglat i metallen: Italia. Det stora kullagret i den tyska motorn är uppenbarligen tillverkat i Italien. Motorcykelgudarna talar till mig, tänkte jag, och gaskade upp mig. ”Jag är en stolt vårdnadshavare av rumsren 23-åring” Min vän Google kom till min räddning igen. Vi lyckades med stor möda hitta bilden på BMW:s specialverktyg. Det finns till och med ritningar på hur man kan svarva till de där delarna själv. Men att tillverka ett verktyg? Missmodet återvände. Tänk om jag gör fel igen och måste plocka bort växellådan en tredje gång! Nej, jag måste fråga de verkliga proffsen och bad BMW Motorrad Center i Upplands Väsby om råd. Servicechef Micke Johansson hade specialverktyget i sina verktygsskåp och var villig att låna ut det. Verktyget används sannolikt mycket, mycket sällan. Beviset på det var att verktyget inte var konverterat enligt de nya riktlinjerna. Jag erbjöd mig därför villigt att göra det, lånade verktyget, och anlitade BMW-klubbens mycket värdefulla medlem och mc-reparatör Håkan Runfeldt - tillika hemmastadd vid svarven. Jag måste betona att det även med rätt verktyg var svårt och nervöst att knacka den stora packboxen på plats. Den gnagande känslan att det skulle bli fel igen fanns där hela tiden. Så var det så dags för stora provturen En annan typ av tankstopp. nummer två. Jag drog iväg med en liten ”blöja” av papper tejpad under dräneringshålet - jag ville ju inte överraskas av olja på bakhjulet. Tio mil blev det i maklig fart på små Sörmlandsvägar, och i högre fart på motorväg. Gissa om jag var lättad av att kunna konstatera att vi inte hade gjort på oss. Nu förefaller det tätt överallt. Jag är nu stolt vårdnadshavare till en rumsren 23-åring! En positiv konsekvens av den andra nedmonteringen var att jag upptäckte att jag hade skadat ett av de två koniska rullagren som håller slutväxeln, ”kardanklumpen”, ihop med kardantunneln. De där lagren är dyra och lite bräckliga. Rörelsen i lagren är liten och utan god smörjning så det kan snabbt bli en lokal förslitning i lagerbanorna. Jag hittade glädjande nog en tredjepartslösning med rejäla bussningar istället. Bussningarna ersätter helt oriResultatet blev bevisligen kanon. 36