Bumsen 1
RENOVERING EN MOTOR KAN GÅ I TUSEN BITAR MER PANG
FÖR PENGARNA KONSTEN ATT RENOVERA EN MOTORCYKEL OCH ATT FÅ DET BRA. Om du köper en motorcykel bör du kolla den den noga före. Om du inte gör det bör du undvika att få fel på den. Om du ändå får fel på den bör du undvika att laga den två gånger. Häng med Micke på dubbelmek! TEXT OCH FOTO: MIKAEL HEDLUND E 32 fter många år på relativt nya BMW-motorcyklar - den senaste en R 1200 GS - hade jag plötsligt endast en BMW R60 från 1957 i garaget. Fartens tjusning har med åren mattats något. Att majestätiskt puttra fram, att kunna höja blicken från asfalten och se lite mer av de omedelbara omgivningarna, har kommit att passa den här 57-åringen bättre. En långresa till Italien på R 60:an är nog det som upptar mina tankar mest. Min 63-årige ”reskamrat” har tyvärr varit lite krank samtidigt som min reslust varit oförminskat stark. Så när jag i höstmörkret 2018, med längtan till Italien i själen, snubblade över ett ”fynd” på Blocket, förnam jag tydligt smaken av små citroner gula - och visst hörde jag näktergalar drilla? 15 000 kronor för en BMW K 1100 LT från 1997 med god servicehistorik, 8 000 mil på mätaren plus all packutrustning. En lyxtourer av stora mått och nästan ny, tänkte jag, och slog till utan att ens ha sett hojen i verkliga livet. Lite visste jag då om alla svordomar, svett och långa dagar i garaget som ingick i den här begagnataffären. Jag kan redan nu avslöja att allt slutade lyckligt. Idag har jag två epokers supertourers att välja mellan. Men vägen dit var krokig. Om du är av tron att man kan lära sig något av andras misstag, fortsätt gärna då att läsa. Mina tillkortakommanden kan bespara dig oceaner av garageångest. Min allra första tur med min ”nyare” motorcykel, som jag kallar den, var hemfärden efter köpet på Blocket. Körupplevelsen var precis som jag minns från den K 100 RT jag hade på 1980-talet: tung, surrig, stark, och i avsaknad av en sjätte växel. K-modellen har en säregen charm som tilltalar långt färre än de som älskar boxer-motorn. En detalj som jag inte mindes var en trilskande växellåda. Mitt nyinköp kämpade med nedväxlingarna från femman till fyran. Aj tusan, tänkte jag, växellådan är defekt! Men eftersom motorcykeln var så billig skulle man väl kunna reparera eller skaffa en utbyteslåda, resonerade jag. Den