Bumsen 1
TANKFULLA VÄSKTIPS Vid längre resor kompletterar
jag med: - Två stycken powerbank för laddning av utrustning under natten - Laddsladdar till mobil och intercom - Förlängningskabel till 12V-uttaget - USB-propp 2A - Små startkablar - Papperskartor över det område jag åker till (jodå, även om jag har GPS också…) - Kanske ett TREDJE par handskar (om jag har plats) - Extra DIN stickpropp - Vulktejp - Eltejp - Liten ellagningssats (kabelskor, några meter kabel) - Buntband, 5-10st - Extra första förband - En tub TREO - En tub Resorb - Ännu en vattenflaska (0,5l PET) - Däckslagningssats - Några Snickers eller proteinbars att toppa upp med under längre körningar. Enkelt att sortera in i exempelvis “blixtlåsplastpåsar”. Allt detta och mer därtill ryms i en tankväska om den inte är väldigt liten och nu kanske ni börjar ana varför tankväskan är så bra. Man har helt enkelt med sig ALLT man behöver, lätt tillgängligt och är tankväskan dessutom expanderbar får man med sig både regnstället och en extra tröja att dra på framåt kvällen… Inte konstigt att man känner sig naken utan tankväskan. Finns det nackdelar då? Tja, en bra tankväska är tyvärr inte gratis. Den förändrar luftströmningen runt hojen, så var beredd på att det plötsligt kan bli turbulent bakom kåpan eller för den delen tvärtom - att tidigare störande turbulens försvinner. Den kan upplevas vara lite i vägen om man är ovan, men faktum är att det är en extremt bra plats att ha packning på när man kör motorcykel. Efter ett tag märker man den inte, man har bara allting tillgängligt. Den krånglar till tankningen litegrann, helt klart. På de BMW originalväskor jag haft snäpper man bara loss bakre remmarna, viker upp väskan över styret och tankar, sedan ned och snäpp fast. De som fästs med ring runt tankpåfyllningen demonteras och måste läggas någonstans, liksom de väskor som fästs med magneter. Billiga väskor som hasar omkring på tanken gör väl ingen riktigt glad, men förstås bättre än utan. En gång hade jag en sliten expanderbar och hög tankväska med extra regnöverdrag; den satt inte riktigt stadigt och i plötslig kraftig sidvind på Lofoten blåste den sidledes över tanken, jag hann parera med vänster armbåge så den inte lämnade hojen - men min bästa Lofotenkarta blåste ur kartfacket och försvann spårlöst… Sedan dess kör jag med original tankväska och strappar fast den ordentligt. En annan gång på Lofoten - och en annan hoj och annan tankväska - hade jag slarvat med att skruva åt korken ordentligt på en liten flaska Jägermeister. Akut bränsleläckage - trodde jag… Vad har ni i era tankväskor och varför? Skicka in till Bumsen och berätta! Kanske tycker du att ett annat tillbehör förtjänar uppmärksammas? Skriv och berätta! § 17