Bumsen 1
RENOVERING EN SPÄNNANDE KAMSTRÄCKARE Det är mycke
t pyssel med att riva och plocka ihop en motor. Främst andra gången. var inte svårt och det visade sig vara snustorrt i kopplingshuset. Det var faktiskt både bra och dåligt: dåligt för nedväxlingarna men bra eftersom den stora packboxen i motorn bakom kopplingspaketet fortfarande var intakt. Om den tätningen förloras och oljan sipprar in i kopplingshuset, då kan det vara slut på det roliga. Med huvudet man plocka bort båda kamaxlarna för att kunna skifta de hylsor som ersatt tekniken med brickorna. Om ventilspelen är fel på flera cylindrar så kan man kanske ha lyckan att kunna pussla lite, att byta plats på hylsorna så att man får rätt spel. En ny hylsa kostar cirka 250 kronor. ”Tändoch händerna så här långt in i motorn bestämde jag mig ändå för att byta ut den stora packboxen samt skifta till en kopplingslamell som klarar olja. Skulle kopplingen till äventyrs få ett oljepåslag så ska jag inte behöva ställa in en italienresa för den sakens skull. Den nya lamellen skulle sättas på prov långt tidigare än jag trodde. inställningen rök att världens väg.” Jag hittade lite överraskande för tajta ventilspel på två ventiler. BMW har förstås specialverktyg för ventiljusteringen, Det sägs att man nästan aldrig behöver justera ventilspelen på 1100-motorn med 16 ventiler. Men en kontroll av ventilspelen kände jag mig ändå tvungen att göra. För tänk om motorn skulle haverera på grund av en sådan enkel miss? Grundregeln vid ventiljustering är att med bladmåttet mäta ventilspelen, mäta igen, och gärna en tredje gång. Det är nämligen lite halvkrångligt att ställa ventilerna på den här motortypen, och man vill inte göra om det. Tro mig, jag fick göra om det. På de tidigare K100-modellerna kan ventilspelen relativt enkelt justeras genom att byta ut shims-brickor till rätt tjocklek. På min modell måste 34 bland annat ett för att hålla kamkedjespännaren på plats så att kamkedjan erbjuder tillräckligt stort slack att för att kunna lösgöra och återmontera kamkedjedreven. Genom att åter konsultera internet såg jag hur flera ”MacGyvers” använt en skruvmejsel som spänts fast mot kamkedja och sträckare. Den metoden kopierade jag. Buntband användes för att fixera kamkedjan på kamkedjedreven. Om förhållandet mellan kolvarnas och ventilernas lägen ruckas så kan motorn totalhaverera. Det hela var lite nervöst men allt förlöpte precis som jag hade hoppats. Men vid kontrollmätningen upptäckte jag ytterligare ett felaktigt ventilspel. Och den här gången gick processen inte lika bra. Det var nu stört omöjligt att få kamkedjedreven på plats igen på kamaxlarnas ändar. Kamkedjan var för spänd och sträckt. Jag hade gjort misstaget att släppa lite på skruvmejseln som höll kamkedjespännaren på plats. Den malören tillät den fjäderbelastade spännaren att fjädra ut och låsa sig i det nya läget. Kamkedjespännaren är satt under oljetryck när motorn är igång. För att den inte ska kunna backa tillbaka för långt när oljetrycket upphör, så finns den här returlåsningen. Enda sättet att åtgärda felet var att avlägsna transmissionskåpan i motorns framkant, skruva bort spännaren och återställa den. Men för att kunna ta bort transmissionskåpan så måste kåpan över motorns högra sida, den över vevpartiet, också lossas tillsammans med kylslangen som löper genom den. Nu var mitt kylsystem redan tömt, så det var ingen stor sak. Så småningom lärde jag mig att det räcker med att lossa kåpan över vevpartiet och vinkla ut den lite i dess framkant för att kunna Kamkedjespännaren sköt ut och fastnade.