Bumsen 1
PLACERA DIN PACKNING RÄTT ta bort transmissionskå
pan. När man tar bort transmissionskåpan så måste man även skruva bort de delar som sitter vid Hall-givaren i transmissionskåpan. Tändningsinställningen rök därmed all världens väg. Att ställa tändningen på ett tillförlitligt sätt gör man inte utan rätt hjälpmedel. Rätt hjälpmedel i det här fallet är en mätklocka som man skruvar in i ett tändstiftshål och som gör att man kan ställa kolven i exakt 0,24 millimeter före kolvens övre dödpunkt. Genom att vrida på tändningsplattan tills en lampa tänds på en liten elektronikburk som monterats på sladden från Hallgivaren, så vet man att gnistan är punktlig. Jag hittade verktygen på en tysk BMW-sajt och gjorde investeringen. Att jag skulle få använda grejorna snart igen var jag just då lyckligt omedveten om. Med en fiffig nippel kirrar du smörjningen lätt. Med transmissionskåpan avlägsnad så var det läge att byta packboxen som tätar mot änden på vevpartiet, den ände som mynnar i utrymmet där Hallgivaren sitter. Packboxen är monterad i transmissionskåpan. Gamla packboxar, stora som små, byter man lätt om man borrar ett litet hål i den breda, plana ytan av metall, skruvar i en plåtskruv och med hjälp av skruven drar ut packboxen. På det sättet bytte jag alla motorns packboxar. Så var det äntligen dags för första provturen med motorcykeln i ett stycke igen. Första provturen efter renoveringen blev faktiskt min andra resa överhuvudtaget med motorcykeln. Den här stunden hade jag väntat på hela vintern: hade alla timmar i garaget gjort någon nytta? Glatt och snabbt kunde jag konstatera att växellådan uppförde sig perfekt. Växlingarna upp och ned gick som ... ja, som smort faktiskt. Men när jag efter några mil parkerade för en fika så grumlades glädjen. Olja rann längs undersidan på växellådan, letade sig bakåt mot bakhjulet och formade små pölar på marken. Lukten avslöjade att det var motorolja och droppandet kom från dräneringshålet i kopplingshuset. Besvikelsen var enorm. Jag puttrade moloket och försiktigt hem igen. Jag misstänkte genast att boven i oljedramat antingen var den stora packboxen eller o-ringen bakom stora muttern som håller kåpan som inrymmer kopplingsdetaljerna. Lite nöjd i bedrövelsen var jag ändå med beslutet att köpa en kopplingslamell som klarar olja. ”Olja rann längs undersidan av växellådan och formade små pölar.” Hemma i garaget fick jag nästa överraskning: olja läckte även vid motorns framkant där jag hade bytt packboxen på vevaxel-änden. Åh nej, tänkte jag, nu måste jag riva allt! Men vänta, två läckage vid nya packboxar? Så galet kan det väl inte ha blivit? Eftersom jag hade fyllt motorn med helsyntetisk olja av bästa kvalitet så tänkte jag naivt att den sortens olja kanske hade en större benägenhet än mineralolja att smita förbi tätningarna. Nog visste jag att det är en skröna men jag gjorde ändå ett desperat försök att skifta till mineralolja. Nya provkörningar visade på fortsatta läckage En slagning på internet avslöjade den bistra sanningen: jag hade hanterat packboxarna felaktigt. Det misstaget kan jag omöjligen vara ensam om, resonerade jag. Det visade sig att även BMW:s serviceverkstad i Stockholm var ovetande om de reviderade monteringsanvisningarna. Så här ligger det tydligen till: BMW har för länge sedan bytt till packboxar av PTFE, teflon. Man känner igen dem på att de inte har en fjäder som klämmer ihop centrum, och att materialet är hårdare än packboxar av gummi. Först och främst ska teflon-varianten monteras torr, kontaktytorna ska inte försmörjas. Den uppmaningen står till och med präglat på min utbytta packbox som var av teflon och felfri: ”trocken montieren”, monteras torr. Det är helt okej att smörja ytterkanterna på packboxen vid monteringen men inte de tätande ytorna. Teflonversionen får man dessutom hantera försiktigt så att man inte deformerar de styva kanterna. När packboxen väl är på plats så formar den sig och smiter åt av friktionsvärmen. Mitt misstag var att montera enligt gammalt mönster: jag smörjde de tätande ytorna och monterade packboxen jämns med omgivande motorblock. Men icke, sa Micke. Under 1997 gick BMW ut med en service-bullentin som rekommenderade att man inte monterar teflonpackboxen hela vägen in, så som jag gjort. Den gamla gummipackboxen skulle faktiskt försänkas 0,4 mm in i motorblocket. Med teflon ska den istället sticka ut 0,5 millimeter. Orsaken är att den tätande kanten på den nya packboxtypen annars kan komma för nära kortänden på den cylindriska yta den ska täta emot. Kortänden är lite avsmalnad där, och packboxen klarar därför inte av att hålla riktigt tätt. Den samlade kunskapen på olika BMW-forum avslöjade att jag även gjort bort mig på den främre teflon-packboxen, den i transmissionskåpan. När jag tryckte dit kåpan så pressades packboxens ”läppar” utåt, så att den vassa och tätande innerdiame35